Erfelijkheid

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Erfelijkheid

Berichtdoor Haike » di 27 feb 2018, 18:34

Hallo Dees,

Echt super dit forum. Via diverse topics heb ik op veel van mijn vragen al antwoord gehad. Een vraag waar ik online niet echt informatie over kan vinden is erfelijkheid in combinatie met de leeftijd bij diagnose. Ik weet dat bij ongeveer 10-15% van mensen met borstkanker erfelijkheid een rol speelt. Borstkanker komt minder bij ‘jonge’ mensen voor. Weet jij of in verhouding meer jonge mensen met borstkanker erfelijk belast zijn dan mensen van zeg maar, 60+? Of is hier niets zinnigs over te zeggen. Alvast dank voor de moeite om naar dit bericht te kijken.

Groetjes, Haike
Haike

Re: Erfelijkheid

Berichtdoor Dees » di 27 feb 2018, 19:28

Hoi Haike, dank voor het compliment !!
Het percentage borstkankerpatiënten van 60+ dat erfelijke aanleg geeft is veel kleiner dan het percentage borstkankerpatiënten onder de 40, maar omdat er alleen getest wordt als er redenen zijn om te testen, weten we het eigenlijk niet precies. Tot nu toe wordt aangenomen dat 1 op de 500 Nederlanders een BRCA-mutatie heeft. Bij mensen met Ashkenazi Joodse roots is dat 1 op 20. Nu denkt de Israelische professor Levi-Lahad dat ook bij de niet-Ashkenazi Joodse mensen dat percentage wel eens veel hoger kan liggen dan 1 op de 500.

Dit zijn de op dit moment geldende verwijscriteria voor de klinisch geneticus:
Afbeelding

Nu zijn we bijvoorbeeld momenteel bezig om nog eens kritisch te kijken naar prostaatkanker. Recente presentaties op congressen lieten zien dat er misschien wel 20% van de mannen met uitgezaaide prostaatkanker een vorm van erfelijke aanleg heeft. Voor een groot deel gaat het daar om de BRCA2-mutatie. Dat is uiteraard voor de kinderen en broers en zussen ook relevant.

Wat mensen, ook zorgverleners, nogal eens vergeten, als ze de vraag stellen 'Komt er borstkanker voor in je familie?' is dat het relevant is hoe je familie er dan uit ziet. Als bijvoorbeeld vader geen of weinig zussen heeft, kan het heel goed zijn dat er toch een mutatie is. Als zijn moeder heel oud geworden is, kan het zijn dat de mutatie via zijn vader kwam.

Nu is erfelijkheidsonderzoek ook best duur en de capaciteit van de ziekenhuizen is beperkt, dus kun je ook weer niet iedereen onderzoeken.

Als je zelf boven de 60 bent, vind ik vooral borstkanker, eierstokkanker, prostaatkanker en alvleesklierkanker in de familie een reden om eens goed te bekijken of er erfelijke aanleg zou kunnen zijn. Triple negatieve borstkanker onder de 60 jaar staat in de richtlijn, maar nu houdt zo'n erfelijke aanleg natuurlijk niet op in de nacht dat je van 60 61 wordt, dus ook daar.... kijk vooral met een brede blik naar de kenmerken en de familiesamenstelling.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Haike » wo 28 feb 2018, 12:21

Hallo Dees,

Dank voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik zeker veel aan! Nogmaals heel fijn dat je op deze manier zoveel vrouwen (en ook mannen natuurlijk) helpt bij hun vragen.

Ik weet sinds kort dat ik borstkanker heb. Ik ben al bij de klinisch geneticus geweest en ik wacht nu op de uitslag van het onderzoek. Daarna willen ze starten met de behandelingen. Ik ben doorgestuurd vanwege mijn leeftijd, ik ben 26. In mijn familie komt wel veel kanker voor, maar niet specifiek borst-, prostaat- of eierstokkanker. Ik snap dat bij oudere patiënten minder vaak een erfelijkheidsonderzoek gedaan wordt. Ik heb wel nog een aanvullende vraag, of ik stel mijn eerste vraag eigenlijk andersom: is het zo dat bij mensen met een genmutatie eventuele borstkanker zich ook op jongere leeftijd uit? Ik weet niet of ik de vraag goed genoeg omschrijf, maar ik bedoel of de kans op het hebben van een genmutatie bij mij groter is, juist omdat ik een stuk jonger ben dan veel vrouwen die borstkanker krijgen? Of geeft een genmutatie in je hele leven een verhoogde kans op borstkanker?

Groetjes, Haike
Haike

Berichtdoor Dees » di 06 maart 2018, 11:18

Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Februari 2018