Hoi Ilonne, ik neem het je niet kwalijk, maar je denkt inderdaad te simpel over borstkanker. Borstkanker is een venijnige ziekte die ook na 10 of 15 jaar nog kan uitzaaien. We weten dat ongeveer 1 op de 5 borstkankerpatiënten uitzaaiingen krijgt en doodgaat aan borstkanker. Met uitzaaiingen kun je nog wel behandeld worden, maar vooralsnog niet meer genezen.ilonne schreef:Op dit moment denk ik er (nog?) vrij simpel over: er zat n knobbeltje in mn borst, dat hebben ze eruit gehaald, er is geen enkele aanwijziging voor uitzaaiing of restanten, dus is er toch geen reden voor verderere behandelingen? iets behandelen waarvan men niet weet of t er eigenlijk wel zit, lijkt me volledig nutteloos.
Een lokaal recidief kan opnieuw behandeld worden met opnieuw genezingskansen. Als het eenmaal bestraald is, kan het niet nog een keer bestraald worden. Meestal volgt er dan hyperthermie.
Afhankelijk van de risico-inschatting (hoe oud je bent, of de tumor met het bevolkingsonderzoek gevonden is) zou het advies hormoontherapie kunnen zijn.ilonne schreef:dit zijn de gegevens die ik uit mijn medisch dossier weet te halen:
Bij mammografie afwijking gezien van 0,8 cm
Kleine massa in de laterale bovenkwadrant links met ter plaatse microkalk. Classificatie BIRADS 4 C.
PA: Mamma naaldbiopsie (true cut) links laterale bovenkwadrant, invasief carcinoom NST (voorheen infiltrerend ductaal carcinoom nos), Bloom Richardson graad I.
(Lymf-)angioinvasie: niet aangetroffen.
Oestrogeen receptor positief (90% positieve tumorcellen).
Progesteron receptor positief (70% positieve tumorcellen).
Als de tumor HER2Neu-positief is, verwacht ik dat het advies chemo en trastuzumab (Herceptin) zal zijn. Anders zal dat afhangen van een aantal kenmerken zoals bijvoorbeeld je leeftijd (als je onder de 35 bent).ilonne schreef:HER2 bepaling in uitvoering, nader bericht volgt. (heb later ergens zien staat dat dit negatief is, kan niet meer terugvinden)
Tumor toont deels lobulaire groeiwijze. Tevens DCIS graad II.
Conclusie na MRI: Conclusie.
Solitaire laesie links laterale onderkwadrant met enkele zichtbare, geen pathologische kliertjes axillair links. BIRADS 6.
Begrijp ik hieruit goed dat de snijvlakken niet schoon zijn? Omdat de tumor aan de rand aanwezig was? Dan zal het advies zijn bestralen of heropereren.ilonne schreef:Operatie: Biopt:
het gezochte gebied is in het preparaat gevangen. Dit gebied is wel aan de rand van het preparaat aanwezig.
Misschien heb je iets aan deze informatie. Natuurlijk gaan zie niet lukraak schieten. Je hebt er gewoon geen zin in he? Je vindt dat het zo wel klaar is.....ilonne schreef:Waar het mij vooral omgaat is idd:
-wat gaat men precies bestralen? is dit niet een kwestie van lukraak schieten op doelen waarvan men niet eens weet of ze er eigenlijk wel zijn?
Die kans hangt van zoveel factoren af dat je dit aan je chirurg en radiotherapeut moet vragen.ilonne schreef:- hoe groot is de kans op recidief als ik niet laat bestralen (want zie bovenstaande vraag)
Die vraag begrijp ik niet. Wat je na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Of dat risico groter is dan het risico van een lokaal recidief, kun je zo niet zeggen. Dat hangt van veel factoren af. De kenmerken van je tumor zijn, voor zover ik dat zo kan zien, best gunstig dus is het risico op uitzaaiingen op afstand niet heel groot. Dat maakt dat je een goede overlevingskans hebt, maar daarmee ook meer risico dat je een lokaal recidief krijgt, ooit in je leven. Die vrouwen die een lokaal recidief krijgen, hebben een verhoogd risico om uitzaaiingen op afstand te krijgen. Of bestraling het risico op uitzaaiingen op afstand verkleint, daarover zijn de meningen verdeeld.ilonne schreef:- als er al uitzaaiingen zouden zijn, is de kans t grootst dat die elders in mn lijf zitten, heb ik begrepen en daarop heeft bestalen dus geen enkele invloed?
Take your time om te herstellen, van de operatie, maar wellicht ook van de shock.ilonne schreef:-Nog n paar keer zo'n operatie als ik nu gehad heb kan ik handelen, geen enkel probleem mee, heb nu nergens last van (operatie was op 19-1-2018)