wel of niet bestralen als alles schoon is?

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

ilonne

Re: wel of niet bestralen als alles schoon is?

Bericht door ilonne » di 30 jan 2018, 13:15

Thanks, deze laatste post geeft mij veel antwoorden!! Ik ga verder met nadenken, zoeken naar info en nog meer nadenken:) en blijf gewoon mn twijfels lekker spuien. Dank allemaal

Anneke78

Re: wel of niet bestralen als alles schoon is?

Bericht door Anneke78 » wo 31 jan 2018, 00:32

Fraz Mooie omschreven en uitgelegd!

Ilonne Ik mis bij jou een optie in je rijtje.
- Ik heb zelf drie keer een lokaal recidief gekregen, alle keren in mijn oksel, ondanks alle voorzorgsmaatregelen en nabehandelingen. Als je een recidief krijgt, is het niet simpel van: Oke, weer even een operatie er tegenaan en klaar! Bij elk recidief heb je een verhoogde kans op het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Hoe vaker de kanker terug komt, des te groter de kans dat het elders in je lichaam opduikt.Want de tumorcellen van het recidief kunnen natuurlijk ook losraken en zo in je bloed-en lymfebanen belanden en zich op die manier in je lichaam verspreiden. Uitzaaiingen elders in je lichaam betekent helaas dat de ziekte ongeneeslijk is en dat je hooguit nog een aantal jaar te leven hebt. Indirect verklein je dus de kans op uitzaaiingen elders, als je door middel van bestraling een recidief kunt voorkomen. Stel dat de bestraling ervoor zorgt dat je dat recidief niet krijgt, wat je misschien anders wel gekregen had, dan is het de bijwerkingen zeker waard geweest.
- Ik zit zelf aan de hormoontherapie, mijn kanker was hormoongevoelig voor oestrogeen. Voor hormoontherapie staat een aantal jaar medicijngebruik. Bij elk recidief is de teller echter op 0 gegaan. Met als gevolg dat ik door die drie recidieven nu veel langer aan de hormoontherapie moet dan normaal. Een recidief heeft dus ook effect op de rest van je behandelplan.
- Ik heb in 2010 vier maanden preventief chemo gehad. Na het derde recidief in 2014 werd opnieuw preventieve chemo voorgesteld. Weer vier maanden aan het gif... De chemo heeft bij mij veel meer blijvende klachten opgeleverd dan de bestraling. Na het tweede recidief in 2012 kreeg ik het advies om mijn eierstokken weg te laten halen, omdat die waarschijnlijk toch nog actief waren ondanks de hormoontherapie. Dus helemaal niet: Operatietje en klaar! Ook lokale recidieven kunnen een grote impact hebben!
- Bestraling kan soms wel twee keer op dezelfde plek. In 2012 ben ik bestraald op mijn oksel, okseltop, sleutelbeen en een stuk van de hals. In 2014 is mijn oksel en okseltop opnieuw bestraald, wel in combinatie met hyperthermie.

Ik ben dus twee perioden (25x en 8x) bestraald, heb hyperthermie gehad en ben heel vaak geopereerd in het okselgebied. Natuurlijk heb ik er bijwerkingen aan overgehouden, maar niet in extreme mate. Ik heb geen oedeem-arm, alleen zo nu en dan wat vochtophoping aan de zijkant van mijn borst en in het okseltopgebied. Ik hoef niet naar een oedeemtherapeut, ik draag geen armkous. Mijn arm is wat beperkter qua beweging (ik kan iets minder ver strekken aan die kant) en mijn schouder is gevoeliger, maar voor de rest kan ik er alles mee. De bestraling en hyperthermie hebben bij mij dus geen verwoestend effect gehad. Ik besef me dat ik daar geluk mee heb gehad, ik ken vrouwen die wel erg veel last ondervinden. Maar het laatste is niet iets wat standaard bij iedereen voorkomt, het kan ook goed aflopen. Sinds 2014 is de kanker in mijn oksel weggebleven, wat waarschijnlijk wel aan de bestraling met hyperthermie te danken is, of aan de tweede ronde chemokuren.

Dus ja, het verhaal is helaas niet altijd zo simpel... Even wegsnijden en klaar is over het algemeen niet aan de orde. Al denken de meeste mensen wel zo over borstkanker. Dus ik neem het je niet kwalijk. Ik ben daar ook pas achter gekomen, toen ik er zelf mee te maken kreeg. Overleg met je artsen, stel al je vragen en probeer het allemaal duidelijk op een rijtje te krijgen. Baseer je beslissing niet op angst en niet op het geen zin hebben in nabehandelingen. Je wilt later geen spijt krijgen en denken: Had ik nou maar... En was als? Voor mij was het belangrijkste dat ik er alles aan deed om beter te worden en om onze dochter te zien opgroeien. De bijwerkingen zijn flink *piep*, maar als ik het daardoor gered heb/ga redden, dan heb ik die ervoor over gehad. Sterkte met alles!
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Gesloten

Terug naar “Januari 2018”