Bk geconstateerd

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bk geconstateerd

Berichtdoor BK12 » do 25 jan 2018, 19:34

hallo allemaal,

Bij mijn vriendin (52) is vandaag borstkanker geconstateerd. 9 maanden geleden is zij nog ter controle geweest en toen is er niks gevonden en was alles in orde. Afgelopen week voelde zij een bobbeltje op de borst en is meteen naar de hap en daarna VU gegaan. ergens volgende week volgt de MRI scan en even later de uitslag. Op haar rechterborst zitten 2 'bobbeltjes' ongeveer 2 cm van elkaar, beide zijn rond de 1 cm. Nu rest mijn vraag, hoe ziet het eruit denken jullie? Kan het in 9 maanden zo snel groeien... kunnen er al uitzaaiingen zijn.... hebben ze het vorig jaar niet grondig genoeg gecontroleerd...

alvast bedankt allemaal voor de antwoorden
BK12

Re: Bk geconstateerd

Berichtdoor Dees » do 25 jan 2018, 20:13

Hallo BK12,
He jakkie wat een tegenvaller. Alles wat je schrijft kán. Maar...... het is voor nu helemaal niet zo ongunstig als je wellicht denkt. Zijn de beide plekjes aangeprikt? En kwam uit beiden borstkanker?

Is de MRI van alleen de borsten?

Weet je meer? Graad? Hormoongevoeligheid? Grootte?

Over het bevolkingsonderzoek borstkanker bestaat een wereldwijde controverse. Ik behoor zelf bij de sceptici. Het voert te ver om dat uit te leggen en ik weet dat vrouwen het heel vaak niet begrijpen. In elk geval is er voor nu geen paniek. Het kan goed behandeld worden met goede genezingskans, totdat het tegendeel bewezen is.

Ken je deze site www.b-bewust.nl? Daar heb je wellicht wat aan.
Laat je weten als we mee kunnen denken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor BK12 » do 25 jan 2018, 20:19

Hoi Dees,

Ja beide plekjes is een biopsie afgenomen en dit bleek kanker te zijn. De MRI is van het hele lichaam. Over de grootte konden ze niet heel veel zeggen, ze hebben alleen een echo gemaakt en konden het daar niet heel duidelijk op zien. Beide plekjes zijn ongeveer 1cm. Waar ik bang voor ben is dat het is uitgezaaid, omdat het van niks naar 1cm is gegaan in 9 maanden... Het gaat een lange week worden ben ik bang.. Bedankt voor de hulp! alle beetjes helpen

Groetjes
BK12

Berichtdoor Dees » do 25 jan 2018, 20:39

Hoi BK12,
Het is niet gezegd dat het van niks naar 1 cm is gegaan. Het kan namelijk ook zijn dat het eerder niet goed te zien was, maar dat ze met de kennis van nu die plekken wel zien. Of borstkanker uitzaait heeft niet zozeer met de grootte te maken alswel met het karakter van de tumor. Grote tumoren hebben in elk geval de eigenschap te groeien. Dat is een andere eigenschap dan de eigenschap uit te zaaien. Wel zitten er onder die grote tumoren ook meer tumoren die de eigenschap uitzaaien hebben.

2 keer 1 centimeter is nog steeds heel klein en zonder tegenbericht ga ik er vanuit dat dat met een goede kans op overleving behandeld kan worden. Uitzaaiingen bij diagnose komt voor, maar het is toch tamelijk zeldzaam.

Zelf had ik een tumor van 10x6x7 centimeter en positieve okselklieren. Ik was 36. Ik ben nu bijna 11 jaar verder. Geen uitzaaiingen voor zover ik weet.

Ik duim voor je vriendin.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor BK12 » do 25 jan 2018, 20:58

Dees bedankt voor de informatie! Hierdoor slapen we iets geruster, het blijft gewoon afwachten tot donderdag. Wat fijn om te horen dat jij er geen last meer van hebt!! Nogmaals dank, ik vindt het heel mooi dat je mensen helpt in de onzekere tijden. Groetjes
BK12

Keer terug naar Januari 2018