Triple negatief

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Triple negatief

Berichtdoor Truitje » do 18 jan 2018, 12:31

In juni is er bij mij triple negatief borstkanker geconstateerd, tumor 3,5 cm en gelijk 4 x AC chemo (om de twee weken), daarna 2 weken rust en toen 12 x taxol kuur. Erfelijkheidsonderzoek wees uit geen erfelijkheid. In december de borstsparende operatie en okselklier verwijdert en toen bleek de chemo goed zijn werk te hebben gedaan. Resttumor in borst was nog 3 mm.
Nu bezig met 21 bestralingen.
Door de resttumor en omdat ik triple negatief heb is er geadviseerd om nogmaals een half jaar chemo te doen in tabletvorm.
Heeft iemand ervaring met dit (aanvullende) behandeltraject?

Oncoloog zegt dat ik door nogmaals chemo te doen, het terugkeer percentage/kans op uitzaaiingen met 1/3 deel verklein. Maar over welk percentage we spreken kan ze niet zeggen.

Zijn er onder triple negatief ook nog verschillende types triple negatief ? Zo ja, hoe kom ik hierachter, want ik wil graag mijn verwachtingen/prognoses weten.
Truitje

Re: Triple negatief

Berichtdoor Dees » vr 19 jan 2018, 06:53

Hallo Truitje, het advies is inderdaad om capecitabine te slikken als er bij triple negatieve tumor nog kankerresten zijn na de chemo.

Afbeelding

Ik zal er niet omheen draaien. Je prognose met resttumor is niet gunstig. Maar goed, wat moet je daarmee? Jij kunt namelijk én de pechvogel maar ook de mazzelaar zijn... Wat mij hielp is 'Hope for the best, prepare for the worst'. Ik ben er lange tijd van uitgegaan dat de kans dat ik de borstkanker niet zou overleven heel groot was. Ik heb mij afgevraagd wat dat voor mijn leven betekende. Als er in de toekomst uitzaaiingen komen en ik ga dood, wat moet ik dan nu met mijn leven? Het hielp mij om heel scherp te focussen op dat wat belangrijk voor mij en mijn dierbaren is. Ik dacht: Als ik onverhoopt kom te overlijden, dan heb ik er alles uitgehaald dat erin zat. Als ik toch heel oud word, dan heb ik een dubbel leven gehad.

Inmiddels ben ik 11 jaar na diagnose en nu denk ik: Misschien ga ik helemaal niet dood aan borstkanker.

Ik weet het. Het klinkt cru. Mensen zeggen graag: Ga uit van het positieve. Maar.... mij hielp dat helemaal niet. Ik ben een realist en ik haat het mezelf voor de gek te moeten houden met valse hoop.

Dit is het artikel van Lehmann over de subtypes binnen triple negative breastcancer. Ik denk dat je er niet zoveel aan hebt. Het geeft namelijk ook geen prognose. Het enige dat ik kan bedenken is dat je vraagt of ze de androgeenreceptor willen testen. Als je die zou hebben, zou je kunnen vragen om bicalutamide. Ik weet niet waar je behandeld wordt, maar dat lijkt me vooral iets voor de academische centra of het AVL.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Januari 2018