Tijdsduur aromataseremmer

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tijdsduur aromataseremmer

Berichtdoor Elizabeth » do 18 jan 2018, 11:29

Dág Dees, ik meld me weer even....
'Mijn' ( fijne) oncoloog is vertrokken en er is een tijdelijke vervanger....stel de vraag eerst maar even aan jou. :smile: Aankomende zomer heb ik weer overleg met de dan aanwezige oncoloog.

Tijdens de webinar( afg.dinsdagavond) werd ook gesproken over hoe lang de anti- hormoonkuur te gebruiken. De combi Tamoxifen/ aromataseremmer is wel duidelijk. " = Al naar gelang van je risicoprofiel. Bij hoogrisico - indien goed te verdagen langer dan 5 jaar. Verlenging kan zinvol zijn. Dat lees ik ook op de site van oncoline.nl.
Ik merk / hoorde/ las dat men zich echter nog niet helder uitspreekt over de waarde van verlenging na 5 jaar gebruik van een aromataseremmer...
Vraag 1:
Zijn daar dan nog onvoldoende gegevens over?
Waarom stel ik deze vraag:
As juli gebruik ik - linkerborst IDC/ Herpositief en macrometastase oksel- 'hoog risico' (al weer) 3 jaar Letrozol en 1 x p mnd een tablet Ibandroninezuur. (Geen klachten over. Voel me er goed bij)
Kan ik eigenlijk wel Letrozol blijven innemen de komende 2 jaar en heeft verlenging dan nog toegevoegde waarde of is het dan toch wijzer om na 3 jaar te switchen naar 2 jaar Tamoxifen te doen zodat ik -eventueel na 5 jaar bv. weer met Letrozol nog verlengen kan?
Vraag 2:
Op oncoline.nl staat ook dat bisfosfonaten inname na 3 jaar gestopt moet worden. Geldt dat alleen voor Zoledroninezuur of ook voor Ibandroninezuur.
* Lieve Dees, Het kan zijn dat jij ook nog geen antwoord hebt over de effectiviteit van een aromataseremmer na 5 jaar.. Geen punt..Ik zal sowieso met de nwe oncoloog deze zomer overleggen. Vind het alleen fijn om me van te voren hier inhoudelijk in te verdiepen.
Alvast dank voor het meedenken! Groetjes, Elizabeth
Elizabeth

Re: Tijdsduur aromataseremmer

Berichtdoor Dees » za 20 jan 2018, 20:35

Hiwr ga ik morgen even naar kijken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » zo 21 jan 2018, 18:14

Hoi Elizabeth,
Er is inmiddels wel bewijs voor verlenging naar 7 of 10 jaar voor hoogrisico patiënten

Recommendations Previous ASCO guidelines recommended treatment of women who have hormone receptor–positive breast cancer and are premenopausal with 5 years of tamoxifen, and those who are postmenopausal a minimum of 5 years of adjuvant therapy with an aromatase inhibitor or tamoxifen followed by an aromatase inhibitor (in sequence). If women are pre- or perimenopausal and have received 5 years of adjuvant tamoxifen, they should be offered 10 years total duration of tamoxifen. If women are postmenopausal and have received 5 years of adjuvant tamoxifen, they should be offered the choice of continuing tamoxifen or switching to an aromatase inhibitor for 10 years total adjuvant endocrine therapy.

Bron: Journal of Clinical Oncology

In dit advies staat dat postmenopausale vrouwen die 5 jaar tamoxifen slikten de keuze moeten krijgen om nog 5 jaar óf tamoxifen óf een aromataseremmer te slikken. Er staat niet naar welke medicatie de voorkeur uitgaat. In de ASCO- richtlijn staat dat wel:
Afbeelding
Bron: ASCO guidelines

Afbeelding

Bron: ASCO

Het hele artikel met ook cijfers over de bijwerkingen vind je hier.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » zo 21 jan 2018, 18:19

In de geupdate richtlijn staat het zo:

Postmenopauzale vrouwen
Adjuvante endocriene therapie bij postmenopauzale vrouwen met oestrogeenreceptor-positieve borstkanker bestaat uit een sequentiële behandeling met 2 tot 3 jaar tamoxifen gevolgd door 3 tot 2 jaar een aromataseremmer (of de omgekeerde volgorde) of een aromataseremmer gedurende 5 jaar.

Deze module is in 2017 gereviseerd

Aromataseremmer als verlengde adjuvante behandeling na 5 jaar tamoxifen geeft een betere ziektevrije overleving dan 5 jaar behandeling met tamoxifen bij postmenopauzale vrouwen met oestrogeenreceptor-positieve borstkanker. Dit geldt vooral bij patiënten met cN+.

Of een aromataseremmer als verlengde adjuvante behandeling na eerdere sequentiële behandeling gedurende 5 jaar met tamoxifen en een aromataseremmer (of vice versa) een betere ziektevrije overleving dan 5 jaar behandeling met tamoxifen geeft bij postmenopauzale vrouwen met oestrogeenreceptor-positieve borstkanker, is nog onbekend.

Bij verlengde endocriene therapie met een aromataseremmer bij postmenopauzale vrouwen is de optimale duur hiervan onbekend.

Tamoxifen (5 jaar) als verlengde adjuvante behandeling na 5 jaar tamoxifen geeft een betere ziektevrije overleving, dan 5 jaar behandeling met tamoxifen, bij postmenopauzale vrouwen met een hormoonreceptor-positieve borstkanker. Dit geldt vooral bij patiënten met okselkliermetastasen bij de primaire diagnose.

Er zijn geen gegevens over het gebruik van verlengd adjuvant tamoxifen bij mannen met borstkanker.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » zo 21 jan 2018, 18:27

Elizabeth schreef:Vraag 2:
Op oncoline.nl staat ook dat bisfosfonaten inname na 3 jaar gestopt moet worden. Geldt dat alleen voor Zoledroninezuur of ook voor Ibandroninezuur.

Ik zie dat nergens. Het ligt eraan wat de indicatie is, denk ik. Preventie van botuitzaaiingen of stoppen van botafname, zoals hier staat.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Elizabeth » zo 21 jan 2018, 19:41

Dees schreef:
Elizabeth schreef:Vraag 2:

Ik zie dat nergens. Het ligt eraan wat de indicatie is, denk ik. Preventie van botuitzaaiingen of stoppen van botafname, zoals hier staat.

Dank je voor het meedenken Dees! Wat de bisfosfonaten betreft:
Ik zag het op Oncoline.nl ( het gereviseerde deel dec.17) Richtlijnen 2017 bij: 'Adjuvante systemische therapie -> helemaal onderaan - Richtlijn 2017 'Bisfosfonaten'
Elizabeth

Berichtdoor Dees » zo 21 jan 2018, 19:54

Oja, daar staat een botversterker bij postmenopausale vrouwen om de kans op botuitzaaiingen te verkleinen.

Er is bewijs van hoge kwaliteit dat intraveneus zoledroninezuur toegevoegd aan standaard adjuvante systemische therapie de kans op recidief borstkanker verlaagt bij postmenopauzale patiënten. Gnant 2009, Eidtmann 2013, Coleman 2010, Coleman 2014, EBCTCG Lancet 2015]

Er is bewijs van lage kwaliteit dat een oraal bisfosfonaat toegevoegd aan standaard adjuvante systemische therapie de kans op recidief borstkanker verlaagt bij postmenopauzale patiënten. Saarto 2004, Powles 2006, Diel 2008, Hadji 2015

Er staat niet dat je het maximaal 3 jaar mag gebruiken, maar alleen dat er bewijs is voor het gebruik gedurende drie jaar. Er zitten ook nadelen aan he, kaaknecrose.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Elizabeth » ma 22 jan 2018, 13:22

Dank je Dees, zeker kan ik uit de voeten met jouw info!
Heb nog 1 vraag 'over':
Uit de gegevens van de BIG 1-98 ( 2012) trial las ik -eind 2014- dat voor postmenopauzale hoog risico ( luminal B, hormoongevoelig ,her2 neu positief, lymfeklier positief enz.) vrouwen 5 jaar Letrozol een betere 'keuze' was. Wel met benoemen / aangeven van de bijwerkingen.
Waarom deze keuze:
Er was veel verdriet in de familie ivm zwangerschap(ontwikkelingsproblemen foetus) dochter.
Diezelfde dag kreeg ik de diagnose 'borstkanker'. Mijn wereld stortte even in. Was mijn eerste reactie dat ik wel 'dood' wilde als mijn kleinkind maar zo goed mogelijk ter wereld zou komen, had ik 'naast' mij een fantastische oncologe die er even goed voor ging zitten en mij antwoorde dat wij samen er 'alles' voor zouden doen opdat ik er zou zíjn als het kleinkind kwam. Mijn dochter en haar man bij zou kunnen staan.
Ze gaf mij allerlei info, dacht werkelijk intensief met me mee, las mijn 'gevonden' trials en becommentarieerde. Gesteund tijdens chemo ( coldcap, 'cold handschoenen, -voeten enz.enz.)
Zij kon zich er vinden dat ik Letrozol zou nemen, voor 5 jaar. Met Ibandronine.
Gaf toen al aan dat het maar met mate hielp betreffende event.botuitzaaiingen (Omdat ik na 10 jaar op 87% 'overleving' zit kwam ik niet in aanmerking voor Zoledroninezuur)
Ik ging er voor. Het bevalt me 'goed'. ( ik ben volledig op de hoogte van de eventuele bijwerkingen, neem ze 'voor lief')
Ze is vertrokken..er is nu een vervanger. Even een tijdelijke. Een vriendelijke oudere man. In juni zal er waarschijnlijk een nieuwe zijn..(?)

Omdat jij al zovaak antwoorden hebt vraag ik eerst nog maar even aan jou: Zou ik na 5 jaar Letrozol nog 2 jaar Tamoxifen kunnen slikken? Wat denk jij? ( Met de kennis van 'nu')

Dank voor je meedenken en ja, ook voor je 'geduld'...
Groeten, Elizabeth
Ps. Kleindochter werd geboren, inmiddels drie jaar, een heerlijk kind. Ik knuffel haar graag en ben blij dat ik een oncologe had die me zó bijstond!
Elizabeth

Berichtdoor Dees » ma 22 jan 2018, 17:47

Ach jeetje, wat heb je veel meegemaakt. Wat heerlijk dat die kleine nu al drie is !!

Elizabeth schreef:Heb nog 1 vraag 'over':
Uit de gegevens van de BIG 1-98 ( 2012) trial las ik -eind 2014- dat voor postmenopauzale hoog risico ( luminal B, hormoongevoelig ,her2 neu positief, lymfeklier positief enz.) vrouwen 5 jaar Letrozol een betere 'keuze' was. Wel met benoemen / aangeven van de bijwerkingen.

Het precieze antwoord weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat voor lobulaire borstkankers aromataseremmers beter lijken te werken. Misschien dat dit het verschil verklaart.

Elizabeth schreef:Omdat jij al zovaak antwoorden hebt vraag ik eerst nog maar even aan jou: Zou ik na 5 jaar Letrozol nog 2 jaar Tamoxifen kunnen slikken? Wat denk jij? ( Met de kennis van 'nu')

Ik ken niet de precieze gegevens van je diagnose. Nog 5 jaar een aromataseremmer nog 2 jaar tamoxifen slikken is best een optie. Nog 2 jaar een aromataseremmer slikken ook, lijkt mij...

Elizabeth schreef:Dank voor je meedenken en ja, ook voor je 'geduld'...

Haha, graag gedaan. Het is het minste dat ik kan doen...
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Januari 2018