vervangen prothese en zorgverzekeraars

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

vervangen prothese en zorgverzekeraars

Berichtdoor Ell » ma 15 jan 2018, 18:52

In 2007 heb ik een borstreconstructie met expander en prothese gehad. Deze prothese wordt nu vervangen. (Ruptuur) Operatie kosten zijn voor de zorgverzekeraar, maar de kosten prothese zijn voor eigen rekening. Dit vind ik vreemd, omdat het nu ook weer een reconstructie is van een gereconstrueerde borst.
Ik snap hier werkelijk niets van!
Je zal de €’s niet op de plank hebben liggen...je hebt dan een gereconstrueerde borst die verwijderd gaat worden!

Klopt het eigenlijk wel? Kan het bijna niet geloven!
Ell

Re: vervangen prothese en zorgverzekeraars

Berichtdoor Dees » ma 15 jan 2018, 19:25

Beste Gast, ik ken je situatie niet. Ik heb nog nooit gehoord dat een borstreconstructie los van het implantaat vergoed werd. Is de gedachtegang dat je een slecht implantaat hebt gekregen en dat de arts, het ziekenhuis of de fabrikant van de prothese de kosten moet dragen? Of zou het om de kosten van je eigen risico kunnen gaan (just checking)?

Het lijkt me zeer de moeite waard om navraag te doen welke logica hier achter zit. Ik hoop dat de conclusie dan vanzelf wordt getrokken dat dit niet kan kloppen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » ma 15 jan 2018, 20:11

Nee. Hier gaat het niet om.
Ik vind het vreemd dat de zorgverzekeraar wel de operatie vergoed, maar niet de prothese.
Het blijft een borstreconstructie.
Gast

Berichtdoor Fraz01 » ma 15 jan 2018, 21:47

Heb je al contact opgenomen met je verzekeraar en/of chirurg? Misschien is er een verkeerde code gebruikt ofzo en anders kan de verzekeraar wellicht uitleggen waarom dit zo is ?
Fraz01

Berichtdoor Dees » ma 15 jan 2018, 21:53

Gast schreef:Nee. Hier gaat het niet om..

Waar refereer je nou aan? Ik schrijf toch een heel stuk?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Anneke78 » ma 15 jan 2018, 22:21

Ik zou overleggen met de plastisch chirurg wat er mogelijk is qua declaratie en het gebruik van bepaalde codes.

In 2010 heb ik mijn gezonde borst preventief laten weghalen, ik heb een directe reconstructie met een implantaat gehad. Tijdens dezelfde operatie is de prothese aan de aangedane kant vervangen (die had ik een jaar), omdat deze richting de oksel gekanteld zat en ook nog over de kop gedraaid was. Ik heb hier nooit een rekening van gehad. Helaas kwam daar een flinke infectie bij, waardoor beide protheses er vervolgens tijdelijk uit moesten. Na een paar maanden is dat hersteld door aan beide kanten nieuwe protheses te plaatsen. Ook hier heb ik zelf niks van hoeven te betalen. In mijn ogen ging het alle keren om herstelwerk, dat nodig was door een complicatie van de borstreconstructie. Het is inmiddels wel een poos geleden, eind 2010-begin 2011. Maar ik zou het vreemd vinden als jij moet opdraaien voor de kosten van een gescheurd implantaat. Het implantaat hoort bij de borstreconstructie en heb je niet genomen om cosmetische redenen. In mijn ogen hoort dat dus te worden vergoed. Maar goed, zo denken verzekeraars helaas niet altijd...

Ik zou overleggen met je arts, wellicht weten zij een manier van declareren waardoor je het wel vergoed krijgt.
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)
Anneke78

Berichtdoor Ell » ma 15 jan 2018, 22:57

@Dees
Dees schreef:Beste Gast, ik ken je situatie niet. Ik heb nog nooit gehoord dat een borstreconstructie los van het implantaat vergoed werd. Is de gedachtegang dat je een slecht implantaat hebt gekregen en dat de arts, het ziekenhuis of de fabrikant van de prothese de kosten moet dragen? Of zou het om de kosten van je eigen risico kunnen gaan (just checking)

Het bovenstaande is niet mijn gedachtegang!

Ik vind het raar dat de operatie wel vergoed gaat worden maar de prothese niet.
Prothese wordt volgens de plastisch chirurg nooit vergoed ondanks ruptuur.
That’s all.

@Anneke78 Dankjewel voor je antwoord op mijn vraag. Dit is wat ik bedoelde.
Ell

Berichtdoor Fraz01 » ma 15 jan 2018, 23:05

Gast,

Nogmaals heb je al contact opgenomen met je verzekeraar hierover. Heeft de chirurg wel de juiste code gebruikt?

Fraz
Fraz01

Berichtdoor Ell » di 16 jan 2018, 09:45

Fraz01 schreef:Gast,

Nogmaals heb je al contact opgenomen met je verzekeraar hierover. Heeft de chirurg wel de juiste code gebruikt?

Fraz

Dit alles is mij medegedeeld tijdens telefonisch consult n.a.v. de uitslag MRI.
Ik heb over twee weken een afspraak bij de plastisch chirurg om de voortgang te bespreken. Aanvraag is nog niet de deur uit.
Ell

Berichtdoor Dees » di 16 jan 2018, 10:46

Ik heb het in meer dan tien jaar contact met borstkankerpatiënten en mensen met erfelijke aanleg echt nog nooit gehoord. Ik zou dus echt even je zorgverzekeraar bellen om te vragen hoe dat zit. Ik hoor heel graag wat ze daar zeggen. Ik geloof het zelf niet...

Zou het kunnen dat je een bijzonder soort implantaat wil en dat de plastisch chirurg de extra kosten naar jou probeert te schuiven? Het zou in elk geval echt niet terecht zijn hoor !
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Januari 2018