Vervolg op Effect Letrozol op Oestradiolwaarde

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Dees
Beheerder

Vervolg op Effect Letrozol op Oestradiolwaarde

Bericht door Dees » zo 14 jan 2018, 18:23

Vervolg op dit topic.
Beste Brenda,

Het heeft even geduurd maar hierbij alsnog mijn reactie op je vraag. Excuses daarvoor.

Laat ik beginnen met de opmerking dat ondanks dat jou oestradiol waarde hoger is dan bij anderen, er geen enkele reden is aan te nemen dat letrozol bij jou niet zou werken. 51 pmol is namelijk heel laag. Als je geen letrozol zou gebruiken zou het oestradiol veel hoger zijn. Ik ben even de literatuur in gedoken (daarom duurde het ook zo lang) en zelfs als je letrozol gebruikt is oestradiol niet helemaal nul. Dat zou je hopen en verwachten maar uit onderzoek (Zidan et al The Oncologist 2010) blijkt dat eigenlijk bij iedereen die letrozol gebruikt het oestradiol nooit helemaal nul is. Dat het bij jou nog 51 pmol is, is kortom niet bijzonder en zeker geen teken dat het niet werkt\; je zult zien dat als je zou stoppen, het oestradiol meteen stijgen. Er zij geen medicijnen om het oestradiol nog verder te verlagen helaas.

Ik hoop dat mijn antwoord je enigszins geruststelt.

Met vriendelijke groet,
Cor de Kroon
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Brenda

Re: Vervolg op Effect Letrozol op Oestradiolwaarde

Bericht door Brenda » zo 14 jan 2018, 19:36

Beste dr. De Kroon,

Dank u wel voor uw reactie. Voor aanvang met Letrozol was mijn oestradiolwaarde echter lager, namelijk 28 pmol/l. Hierna is verspreid over een half jaar nog een paar keer gemeten. De uitslag was resp. 51, 27, 46 en 51 pmol/l.
De laatste twee metingen waren bij een half jaar Letrozolgebruik. In het onderzoek dat u noemt gaat de oestradiolwaarde van de deelnemers van gemiddeld 44 pmol/l naar circa 18,5 pmol/l.
Bij mij is het, hoewel laag, juist gestegen ten opzichte van de start.
Daarom vraag ik mij af of Letrozol bij mij wel goed werkt.

Zouden injecties om de oestradiol-aanmaak te onderdrukken (na de menopauze) nog nut hebben?

Wilt u deze vragen beantwoorden?

Met vriendelijke groet, Brenda

Brenda

Bericht door Brenda » di 16 jan 2018, 14:46

Hallo Dees,

Hierboven heb ik geantwoord en weer een vraag gesteld aan dr. De Kroon. Misschien niet helemaal de bedoeling om het zo te doen, nu ik zie dat de vraag bij jou binnen komt en niet rechtstreeks bij hem. Sorry!

Zou je mijn reactie aan hem willen doorgeven?

met vriendelijke groet,

Brenda

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 16 jan 2018, 21:24

Ik heb je vraag nog even elders neergelegd.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Brenda

Bericht door Brenda » wo 17 jan 2018, 19:24

Dank je wel, Dees

De afgelopen week heb ik nog eens laten testen. Nu was de oestradiolwaarde gestegen naar 154 pmol/l. In de tweede helft van december heb ik wel een inwendige echo gehad waarbij 1 van mijn eierstokken is bekeken. Die was trouwens in orde.
Ik vraag me af, of zo'n onderzoek kan veroorzaken dat de waarde nu na 3,5 week zo enorm gestegen is. Zou je dit ook willen vragen?

met vriendelijke groet, Brenda

Gesloten

Terug naar “Januari 2018”