bestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

bestraling

Berichtdoor Kitty » zo 07 jan 2018, 17:37

Hoi allemaal
Ik sta binnenkort voor de keus bestraling. Nou ja het hoort erbij zeggen de artsen. Maar soms lees ik hier tussen de regels door iets over blijvende bijwerkingen. Wie weet meer hierover? Is bestraling aan te raden? Af te raden? En waarom?
Kitty

Re: bestraling

Berichtdoor Dees » zo 07 jan 2018, 19:52

Hoi Kitty,
Borstsparende operaties worden standaard gecombineerd met bestraling. Op de één of andere manier lijkt er dan geen aanvullende informatie meer te komen én de keuze om dat niet te doen.

Bestraling verkleint de kans dat de borstkanker ter plekke terugkomt. Nu is dat niet wat je na borstkanker het meest bedreigt. Dat is het krijgen van uitzaaiingen op afstand (longen, lever, botten, hersenen). Dan ben je nog wel te behandelen, maar vooralsnog niet meer te genezen.

Hoe nodig bestraling is, daarover kun je voor jouw specifieke situatie vragen stellen. Ook over de eventuele restschade. Soms kun je met een amputatie voorkomen dat je bestraald wordt. Een amputatie kan ook uitgevoerd worden in combinatie met een directe reconstructie.

Misschien helpen deze vragen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Als het mijn overlevingskansen vergroot, hoeveel vrouwen moeten er dan bestraald worden om één leven te redden? (dat moet dan om énorme getallen gaan namelijk)- (dat betekent ook dat het grootste gedeelte van de vrouwen voor niks bestraald wordt en er alleen maar hinder van ondervindt)
- Verkleint de chemo en/of de hormoontherapie de kans op een lokaal recidief? (dat is absoluut zo)
- Hoe groot is de kans op een lokaal recidief bij die mensen die chemo hebben gehad en hormoontherapie krijgen?
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel, een tweede kanker, gebroken ribben, fibrose in de schouder, schade aan mijn hart of longen of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
- Welk percentage krijgt, ondanks chemo, hormoontherapie en bestralen, een lokaal recidief?

Rook je? Stoppen met roken is altijd aan te raden, maar al helemaal als je bestraling gaat krijgen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kitty » zo 14 jan 2018, 10:11

Dank je Dees!
Wat heb je toch veel kennis. Zou je zelf achteraf niet gekozen hebben voor bestralen? Met de kennis die je nu hebt? Ik hoor van veel vrouwen dat bestraling 'meevalt'. Dat wel .
Kitty

Berichtdoor Fraz01 » zo 14 jan 2018, 11:50

Hoi Kitty,

Ik spreek even voor mezelf. Ik denk dat het ook erg sterk aan je situatie ligt. Bij mij was mijn situatie zodanig ( meerdere tumoren en een macrometastasen in de poortwachtersklier) dat ik een groter risico op recidive had en moest kiezen tussen okselkliertoilet of bestralen.
Het ligt ook aan je eigen gemoedstoestand en welk “ risico” je wilt nemen, maar ook wat belangrijk is in je leven. Ben je fanatieker roeier, turner of welke sporter dan ook waarbij je schouderfunctie erg belangrijk is en spierkrampen in je borstspier erg irritant zijn dan maak je misschien andere keuze.
Maar ook mocht je wel een recidieve krijgen, hoe ga je daar mee om ? Betekent wel ook weer kanker met alle spanningen en alle behandelingen van dien ( weer chemo, weer operatie)

Dus kijk naar wat belangrijk is in jouw leven. Het is een afweging tussen risico’s en gevolgen. Het is niet makkelijk om een beslissing te maken maar jij bent de enige die dat kan maken.

S6
Fraz01

Berichtdoor Marthe » zo 14 jan 2018, 13:50

Dag Kitty, 4 jaar geleden bestraling gehad.
Ik heb nu last van fibrose, zwakke schouder, verklevingen en af en toe flink last van jeuk..
Linkerarm minder mobiel.
Moet regelmatig naar fysiotherapeute om alles wat 'soepel' te houden.Maar geen spijt van mijn keuze!
Ik vind Dees haar reacties op vragen over bestraling wel of niet altijd mooi 'zuiver'. Aan jou om voor jezelf keuzes te maken. Waar heb jíj mee te dealen.
Kijk naar wat jíj er voor over hebt. Wat /welke behandeling je 'waard' is...Oftewel hoe kom je 'zover' mogelijk in de tijd.
Groetjes, Marthe
Marthe

Berichtdoor Kitty » zo 14 jan 2018, 17:45

Hoi Fraz en Marthe

Dus het kan iets met je schouderfunctie doen, is dat altijd zo? Ik vind het altijd goed om te weten waar ik instap. Hoe lang geleden zijn jullie bestraald?

Groetjes Kitty
Kitty

Berichtdoor Dees » zo 14 jan 2018, 18:17

Ik herken dat ook. Ik ben bestraald na amputatie in een breed vlak en op de oksel. Ik heb heel vaak jeuk bij mijn schouderblad. Ik merk dat het weefsel in het bestraalde gebied stugger is en sneller stug wordt. Ik heb tijden fysiotherapie gedaan, maar daar ben ik mee gestopt met de belofte dat ik zelf zou gaan sporten in de sportschool. Ik hou eigenlijk niet van sport, maar ik weet wel dat ik me echt beter en losser voel als ik wel ga. Ik doe ook oefeningen gericht op het oprekken van het weefsel in mijn schouder- en borstgebied.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Fraz01 » zo 14 jan 2018, 18:48

Mijn problemen met bestralingen vallen mee. Bestraling zorgt in feite voor brandwonden/littekens binnen in. Je ziet ze niet van buiten maar het bestraalde weefsel is wel aangetast. De een heeft er meer last van dan de andere en inderdaad oprekken en zorgen dat er ruimte is/blijftis belangrijk.
Ik ben links zes jaar geleden bestraald en rechts drie jaar geleden. Wel bij beide keren ook de oksel en is er rechts bij een prothese nog een ontsteking ontstaan wat ook niet bevordelijk is voor het weefsel in dat gebied.
Wat ik heb is inderdaad ook jeuk (flanken , maar had het gevoel dat het eerder met wat oedeem t maken had) soms kramp in borstspier , als ik op mijn ribben druk is dat pijnlijk, wat fibrose op de longen, de neiging dat de schouders naar binnen trekken.
Dus ja rekken en strekken is en blijft belangrijk.
Fraz01

Berichtdoor Kitty » ma 15 jan 2018, 14:05

Bedankt voor jullie reacties
Ik dacht bestraling is nog even een peulenschilletje vergeleken met de rest maar dat valt toch tegen zo te horen.
Groetjes Kitty
Kitty

Berichtdoor Gast » do 18 jan 2018, 17:44

Hoi
Momenteel ben ik bezig met bestralen.
Heb borstbesparende operatie aan mijn linkerborst gehad en wordt 16 keer bestraald.
Ik heb vandaag de 13e keer bestraling gehad.
De eerste 10 keer merkte ik helemaal niks ..alleen dat het bij het litteken rood was maar dat was al voor het bestralen.
Nu merk ik dat waar het litteken zit het onder de huid harder is en gevoeliger.
Ik ben na het bestralen wat moe en af en toe beetje misselijk en af en toe een pijnscheut in mijn borst
Wat op de lange duur is weet ik natuurlijk niet maar tot nu toe valt het me allemaal mee.

grt Joze.
Gast

Volgende

Keer terug naar Januari 2018