Overstappen op aromastaseremmmers

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Overstappen op aromastaseremmmers

Berichtdoor Bettina » vr 05 jan 2018, 08:20

Beste medewerker,

Ik heb een gesprek met mijn oncoloog gehad en ga nu nadenken over de overstap van tamoxifen naar de aromataseremmers. Volgens haar is de overstap het puntje op de i van mijn behandeling.
Ik heb de volgende vragen;
1 Wat is de meerwaarde van een overstap?
2 Ik had geen uitzaaiingen, is mijn kans op een nieuwe uitbraak dan minder? Tumor was 99%hormoongevoelig, borst volledig verwijderd, chemotherapie, geen bestraling, okselkkiertoilet.
3 Als ik start met de aromastase remmers en het bevalt niet kan ik dan nog overstappen. Op tamoxifen? Is dat slecht voor mijn lichaam ?
4 is echt 40 % procent van de vrouwen resistent voor tamoxifen.
5 is er onderzoek gedaan naar de verschillen, alleen tamoxifen slikken, of tamoxifen en daarna nog aromostaseremmers?

Bedankt dat ik dit hier kan vragen, een tweede mening is altijd fijn!

Groet
Bettina

Re: Overstappen op aromastaseremmmers

Berichtdoor Dees » vr 05 jan 2018, 18:04

Beste Bettina,
Uitbraak klinkt als een soort mazelen. Zo werkt het bij borstkanker niet. Wat je na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Borstkanker zaait doorgaans uit naar botten, longen, lever of hersenen. Uitgezaaide borstkanker kan nog wel behandeld worden, maar we gaan er vooralsnog vanuit dat je dan niet meer beter wordt.

We weten dat hormoontherapie en chemotherapie de kans op uitzaaiingen op afstand verkleint. Hoe groot die kans is en wat het effect van de hormoontherapie dan is, hangt erg af van de aanvankelijke prognose. Had je een grote kans op uitzaaiingen op afstand en aan borstkanker te overlijden, dan heb je meer te winnen met hormoontherapie dan als je prognose sowieso al goed was.

40% resistent voor tamoxifen? Waar haal je dat vandaan? Ik kan me er niets bij voorstellen. Wat wel zo is, is dat je, ondanks chemo en hormoontherapie, uitzaaiingen op afstand kúnt krijgen. Ik zou dat geen resistentie willen noemen. Je weet ook niet of die hormoontherapie de ziekte dan toch vertraagd heeft.

In de nieuwe conceptrichtlijn staat:
Bij postmenopauzale vrouwen met oestrogeenpositieve, stadium I of II borstkanker geeft
adjuvante behandeling met 2-3 jaar tamoxifen gevolgd door 3-2 jaar aromataseremmer,
of de omgekeerde volgorde (totale behandelduur vijf jaar) een betere ziektevrije
overleving en totale overleving dan behandeling met vijf jaar tamoxifen alleen

Bij postmenopauzale vrouwen met oestrogeenpositieve, stadium I of II borstkanker geeft
adjuvante behandeling met een aromataseremmer gedurende 5 jaar een betere
ziektevrije overleving dan 5 jaar behandeling met tamoxifen.

Bron: Conceptrichtlijn Mammacarcinoom 2018

Hoe oud ben je? Als je relatief jong bent, kan het zijn dan je door een aromataseremmer uit de overgang komt. Ik neem aan dat ze dat in de gaten houden hoor, maar ik zeg het even voor de zekerheid.

Kun je hier iets mee? Heb je hier nog iets aan?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Overstappen op aromastaseremmmers

Berichtdoor Bettina » za 13 jan 2018, 18:58

Beste Dees,

Bedankt voor je bericht en je heldere uitleg. Een vriendin van mij had het over resistentie inderdaad, jouw uitleg is mij veel duidelijker. Ik ben nu 48 jaar en had na de chemo ondanks de tamoxifen toch weer mijn cyclus. Ben sinds een klein half jaar in de overgang. Bedankt voor de tips!

Bedankt Bettina
Bettina

Keer terug naar Januari 2018