na echo nog ongerust

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

San1990

na echo nog ongerust

Bericht door San1990 » di 24 okt 2017, 10:01

Hallo allemaal.

Ik wil jullie wat voorleggen en ben benieuwd naar jullie idee erover.

Ik ben een vrouw van 27, nog geen kinderen en geen bekende erfelijke factoren die een verhoogd risico op borstkanker geven. Ik rook niet, heb geen overgewicht, en drink met mate (gewoon een of twee glazen wijn in het weekend)

Sinds enkele weken heb ik ' last' van mijn linkerborst. Deze last bestaat uit een wat gevoelige tepel en nare steken aan de bovenkant en zijkant van mijn borst. Het straalt uit naar de okselzijde en naar de oksel. Soms heb ik ook het idee wat aan de achterzijde te voelen, dus meer aan de kant van mijn schouderblad, maar dat kan inmiddels ook wat hypochondrie zijn.
Er zijn geen voelbare knobbeltjes of zichtbare veranderingen. Ik heb wel vrij grote borsten (e75).

Ik heb met bovenstaande klacht een afspraak gehad bij mijn huisarts. Ook zij voelde en zag niets geks. Toch heeft ze me voor de zekerheid (met daarbij de mededeling dat zij echt niet ongerust was) laten doorsturen voor een mammografie.
Deze mammografie werd uiteindelijk een echo, daar ik onder de 30 was en een mammografie niet zoveel zin zou hebben.
De echoscopist heeft vervolgens onderzoek gedaan en kon niets ontdekken. Maar....

Zij heeft letterlijk 30 seconden gekeken en alleen op de pijnlijke plek. Dus zeg maar aan de zijkant ter hoogte van mijn oksel. Daar was niets zichtbaar en toen kon ik me weer aankleden. Ik had verwacht dat ik me enorm opgelucht zou voelen na deze echo maar niets is minder waar. Ik heb het idee dat de echoscopist heeft dacht: ' weer zo'n jong meisje met pijn, die heeft echt niks' en daardoor minder zorgvuldig onderzoek heeft gedaan.

De echo is nu een week geleden en ik zit sindsdien niet lekker in mijn vel. Mijn borst zit letterlijk in de weg en dat ding mag er van mij direct af (bij wijze van spreken uiteraard) Ik maak me zorgen. Daarbij komt nog (en dan ben ik vergeten tegen mijn huisarts te zeggen) dat ik 7 kilo ben afgevallen in de laatste 8 a 10 weken. Van 60 kilo ben ik terug gegaan naar 53 kilo. Dit zonder enige verandering in eet- of sportpatroon.

Wat vinden jullie? Een doorverwijzing vragen naar een mamachirurg of het laten rusten en erop vertrouwen dat alles in orde is? Ik heb vanochtend de huisartsenpraktijk weer terug gebeld en met hen is afgesproken dat de huisarts mij vanmiddag even belt om verder wat door te spreken.

Nog wel belangrijk om te vermelden is dat ik eigenlijk nooit iets heb, kom gemiddeld eens per drie jaar bij de huisarts en dat is meestal voor onvermijdbare dingen zoals een spiraaltje en een gebroken enkel.

Ik hoor het heel graag van jullie.

Dees
Beheerder

Re: na echo nog ongerust

Bericht door Dees » di 24 okt 2017, 19:51

Hoi San, he jakkie, de kans op borstkanker op je 27e is echt heel klein, maar niet nul. 7 kilo afvallen zonder dat je je eetpatroon aangepast hebt, is sowieso een reden om terug naar de huisarts te gaan.

Ze zouden een MRI kunnen maken, maar ik snap ook wel dat ze dat niet zonder reden doen.

Toch ben jij nu heel bang en ongerust en dan kunnen ze je niet zomaar naar huis sturen. Dan moet er over die angst gesproken worden en een manier bedacht worden waarop jij een beetje rust kunt vinden.

Ik wou dat ik kon zeggen dat het niks is, maar ik kan dat echt niet !!

Take care XXX
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2017”