Stretchen pijnlijk litteken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Larissa

Stretchen pijnlijk litteken

Bericht door Larissa » do 19 okt 2017, 15:52

Ik heb twee jaar na operatie en bestraling nog steeds een erg pijnlijk litteken en bij oedeemtherapie (waardoor borst m.b.v. massage minder pijnlijk is geworden) wordt er nu steeds "een stretch" gegeven aan het litteken. Nu vertelde de manueel therapeut (die mij aan de andere zijde behandelt voor een frozen shoulder) dat het stretchen van een litteken juist geen goed idee is. Ik heb geprobeerd om uit te zoeken of het stretchen van het litteken nu wel/niet een goed idee is, maar dat is helaas nog niet gelukt. Is hier meer info over te vinden?

Dees
Beheerder

Re: Stretchen pijnlijk litteken

Bericht door Dees » do 19 okt 2017, 18:19

Hoi Larissa, ik herken wel wat je schrijft. Bestraling en littekens zorgen voor bindweefsel en een soort brandwonden binnenin. Oprekken is het enige dat je kunt doen. Dat kan een oedeemtherapeut doen, maar dat kun je zelf met sport soms ook.

Ik kan absoluut niet bedenken waarom de manueel therapeut denkt dat dat geen goed idee is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 okt 2017, 19:24

Kun je hier wat mee?
Ik ben héél benieuwd wat bijvoorbeeld mijn fysiotherapeute zou kunnen bereiken met een techniek, die fascie-techniek heet.

Willie Fourie, een Zuidafrikaanse fysiotherapeut, heeft deze techniek ontwikkeld en is al jaren bezig met klachten verhelpen na borstkanker. Je zou dit interview met hem eens moeten bekijken. Ik hoop dat je engels goed genoeg is. Je kunt ook googlen op Willie Fourie en Breast cancer. Hij is er al jaren mee bezig.

Ik heb begrepen dat het alsvolgt zit: Bij bindweefsel plakken lagen aan elkaar en dat veroorzaakt pijn. Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Om lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken.

Een therapeut die bekend is met de Willie Fourie Fascie-techniek kan deze lagen losmaken. Ik heb zelf echt beduidend minder klachten en ken verschillende mensen die echt aanzienlijk minder pijn hadden nav deze behandeling.

Hier vind je een lijst met therapeuten die opgeleid zijn door De Berekuyl.
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Larissa

Bericht door Larissa » za 21 okt 2017, 09:53

Hallo Dees, Hartelijk dank voor je reactie. Mijn oedeemtherapeut past de fascie-techniek toe, ik heb haar vorig jaar gevonden via jouw aanbeveling en lijst ;-) De techniek heeft een enorme verbetering gegeven wat betreft de pijn in mijn borst (fietsen over klinkers is weer goed te doen, een dikke knuffel wat minder). Het litteken blijft opvallend gevoelig, al aan de oppervlakte. Het was maar goed dat ze mij de eerste keer een spiegel gaf, want anders had ik gedacht dat ze een mes in mijn lijf stak. Ik zal de opmerking van de manueel therapeut naast mij neerleggen. Hartelijk dank!

Debbie EM

Bericht door Debbie EM » do 26 okt 2017, 09:29

Hallo, ik heb in het verleden ook een tijdje een soort van littekentherapie gehad, bindweefsel massage waarbij de zowel met de hand als met een soort stofzuigertje aan het werk ging. Dat stofzuigertje zoog als het ware mijn litteken heel strak naar binnen en masseerde dat onder de luchtdruk. Het is best wel pijnlijk geweest, had soms echt blauwe plekken maar het hielp. Helaas is dit ook maar tijdelijk geweest en heb nadien nog een correctie gehad waarbij ze een soort van Z plastiek hebben gedaan zodat je iets meer speling hebt dan. Ik ben wel beperkt gebleven in het optimaal gebruik van mijn arm ( heel hoog rekken gaat niet meer ) maar dat ook omdat alles een beetje vast gaat zitten/ groeien op je spierweefsel.

Het zijn de niet gewenste kadootjes van een klote ziekte. Hoop dat je iets vind wat jou helpt!

Gesloten

Terug naar “Oktober 2017”