zelf afwijking voelen na borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Miep14

zelf afwijking voelen na borstkanker

Bericht door Miep14 » di 17 okt 2017, 19:34

Beste Dees,

In 2015 ben ik behandeld voor borstkanker. Nog altijd lees ik mee met dit forum. Deze week een aantal vragen over controle. Daar sluit mijn vraag bij aan. Vorig jaar kreeg ik te horen dat ze mij 10 jaar lang, jaarlijks onder controle willen houden. Ook ik heb mijn twijfels of ik dat wel moet doen. Eigenlijk heb je mij al wel overtuigd dat het medisch geen meerwaarde heeft. Ik twijfel echter nog omdat ik geen vertrouwen meer heb dat ik een eventuele nieuwe afwijking zelf zal kunnen ontdekken, zoals ik dat 2 jaar terug wel heb gedaan. Door de operatie en de bestralingen voelt de "borstkanker" borst nu eenmaal niet meer als vanouds aan. Ik weet niet of ik door het bindweefsel / littekenweefsel iets zou kunnen voelen. Is het dan toch niet verstandiger om jaarlijks onder controle te blijven?

Dees
Beheerder

Re: zelf afwijking voelen na borstkanker

Bericht door Dees » di 17 okt 2017, 19:52

Beste Miep14,
Dat wat je na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Meestal gaat dat om botten, lever, longen, hersenen. Dan kun je nog wel behandeld worden, maar (vooralsnog) niet meer genezen. Er wordt niet actief gezocht naar uitzaaiingen op afstand, omdat het waarschijnlijk zo is dat je niet langer leeft als die uitzaaiingen éérder worden gevonden. Hoe lang je leeft met uitzaaiingen, hangt erg af van het type tumor en hoe goed die reageert op de aangeboden behandelingen. Hier kun je daar meer over lezen.

Dat er opnieuw borstkanker in je borst komt of dat de borstkanker die je al had terugkomt, die kans is niet zo groot. Als je bijvoorbeeld hormoontherapie slikt, verkleint dat ook de kans dat de borstkanker ter plekke of in je andere borst terugkomt. Uit onderzoek blijkt dat de mééste patiënten die dan zelf ontdekken. Of je langer leeft of een betere overlevingskans hebt als die borstkanker in je borst, als die al terugkomt, gevonden wordt door mammografie of als je het zelf ontdekt, daar is geen duidelijkheid over.

Of een arts of verpleegkundige zo'n tumor dan bij lichamelijk onderzoek éérder kan vinden dan jijzelf, dat is maar de vraag. Of zo'n tumor door mammo beter opgespoord wordt, dat zal best, maar betekent dat ook een betere overlevingskans? Daar bestaat een controverse over, dus helaas valt dat niet te zeggen.

Waar voel jij je goed bij? Niet meer naar de afspraken met de chirurg of mammacareverpleegkundige, maar alleen een mammo elk jaar? (als je die dan plant in januari en in december van hetzelfde jaar en je slaat het jaar erop over om dan weer in januari en december een mammo te laten maken, dan heb je toch elk jaar een mammo, maar betaal je maar eens per twee jaar je eigen risico). Er valt niet te zeggen wat medisch gezien het beste is, dus komt het aan op gezond verstand en waar jij je goed bij voelt. Kun je daar met je artsen over praten? Als ze blijven hameren op die tien jaar controle, zou ik weggaan, maar samen een schema afspreken waar jij je goed bij voelt, heeft altijd de voorkeur.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Miep14

Re: zelf afwijking voelen na borstkanker

Bericht door Miep14 » di 17 okt 2017, 20:12

Dank voor je antwoord, daar kan ik zeker wat mee. Ik geloof namelijk niet dat een arts bij lichamelijk onderzoek een afwijking eerder zou herkennen dan ik. De afwijking die ik zelf duidelijk voelde en uiteindelijk borstkanker bleek te zijn, werd immers ook niet echt gevoeld door zowel huisarts als later chirurg. Dus controle afspraak met chirurg kan ik eigenlijk sowieso achterwege laten. Nu moet ik voor mezelf nog uitmaken of ik jaarlijks een mammografie wil....

Gesloten

Terug naar “Oktober 2017”