Wel of geen controle mammografie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Fleurtje

Wel of geen controle mammografie?

Bericht door Fleurtje » di 17 okt 2017, 10:31

Eind vorig jaar ben ik geopereerd aan DCIS II, de bestraling heb ik achterwege gelaten. Achter deze keuze sta ik ook nog steeds voor 200%. Nu moest ik onlangs op controle bij de verpleegkundige en heb ik aangegeven twijfels te hebben over 5 jaar lang jaarlijks een mammografie. Dit is ook straling tenslotte. Zelf wil ik in ieder geval 1 keer een echo, omdat ik wel wat pijn blijf houden aan mijn borst en graag wil weten of alles van binnen er goed uitziet, maar meer hoef ik denk ik niet te weten.

De verpleegkundige vindt dit (uiteraard) niet verstandig, en ik moet met de arts gaan praten. Dit gesprek zal in december zijn. Ik heb het idee dat ik me steeds moet verantwoorden waarom ik geen mammografie wil, en ik merk dat dit me ook aan het twijfelen brengt. De reden dat ik het niet wil is vanwege de straling, risico op overdiagnose en overbehandeling, aan een terugkerende DCIS wil ik niets laten doen heb ik al besloten, en ik wil niet weer in het hokje borstkankerpatiënt terechtkomen. Mentaal heb ik behoorlijk last gehad van het hele gebeuren, maar gelukkig zit ik nu weer super in mijn vel en lijkt het zelfs alsof ik nooit geopereerd ben. 5 jaar lang een mammografie gaat alles steeds weer oprakelen voor mijn gevoel en voor wat? Als er iets terugkomt zou ik het dan niet ook gewoon weer merken net zoals ik het nu opgemerkt heb? Desondanks krijg ik door het ziekenhuis, maar ook door sommige mensen om me heen, het gevoel dat ik Russisch roulette speel door de controles af te wijzen. Dit maakt me dus onzeker en aan het twijfelen. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Bedankt alvast.
Fleurtje

Ann01

Re: Wel of geen controle mammografie?

Bericht door Ann01 » di 17 okt 2017, 13:31

Ik kan je geen advies geven over jou situatie.
Maar mischien helpt het dat ik gekozen heb om geen controle mammografie te doen.
Ik had invasief in 1 borst. Amputatie en 6 chemokuren. Schone oksel. Na MRI en pathologisch onderzoek.

Ik deed al nooit mee aan bevolkingsonderzoek. En aan alles merk ik dat het gewoon verwacht wordt dat je mammografie laat doen. Alles in mij schreeuwt nee. Inhoudelijk gesprek lukt niet met chirurg en mammacar vpk. Uiteindelijk een inhoudelijk telefoon gesprek gehad met coordinator borstpoli. Er wordt vaak niets gevonden tijdens controle. Ik heb ook een moeilijk zichtbare vorm op foto / echo. MRI vonden ze geen meerwaarde hebben. Als het terugkomt wordt het vaak door de patient zelf ontdekt.
Feit is dat de druk hoog is. Ook creeren ze daarmee angst. Angst is er natuurlijk wel maar door de druk van de controle wordt dat bij mij versterkt. Ik in mijn hoofd afstand genomen van de druk. Feiten naast elkaar gelegd. En deze beslissing genomen. Er staan in deze maand een post Verschillende informatie over borstondsrzoek. Die is ook wel interresant voor jou.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 17 okt 2017, 13:58

Hallo Ann01 en Fleurtje, ik kan jullie allebei volgen. Overdiagnostiek en overbehandeling is aan leken lastig uit te leggen. Ook artsen vinden het lastig. De gedachte dat ze onterecht patiënten gediagnosticeerd en beschadigd hebben, kunnen ze blijkbaar niet verdragen. Iedereen is opgevoed met de gedachte dat áls er ergens kanker zit je dat zo vroeg mogelijk moet weten. Toch is die gedachte een beetje achterhaald. Er is niks onverstandigs aan als je besluit geen jaarlijkse mammografie of controle te willen. Beloof je dat je wél aan de bel trekt als je een afwijking voelt? The joy of living is far more important than the threat of a possible disease.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ann01

Bericht door Ann01 » di 17 okt 2017, 15:00

Dat beloof ik jou en mijzelf Dees.
Ik check mijzelf regelmatig. Zo heb ik ook de afwijking ontdekt.
Dank voor alles wat je doet. Je hebt mij enorm geholpen in het afgelopen jaar.
Door alle eerlijke informatie heb ik mijn eigen keuzes kunnen maken.
Zekerheid heb ik niet. Maar wel mijn eigenwaarde.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 17 okt 2017, 19:18

Wát een lief berichtje. Go go go !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2017”