Fibrose/sclerose

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Pas1982

Fibrose/sclerose

Bericht door Pas1982 » vr 01 sep 2017, 08:56

Goedemorgen
Niet helemaal een borstkanker vraag maar ik hoop dat ik hier wat duidelijkheid kan krijgen.

Ik heb masthopathie en een knobbeltje linksonder. Dit is ondertussen al een paar keer echografisch gecheckt. En 1 keer een biopt gedaan. Uitslag is fibrose/sclerose. Op echo zag het er grillig uit, past dit bij fibrose/sclerose?

Het knobbeltje voelt nog steeds hetzelfde maar gaat ook niet weg.
Wat is fibrose/sclerose en gaat dit ooit weg?? Het voelt zo naar elke keer en je blijft verontrust.

Alvast bedankt!

Hannah

Re: Fibrose/sclerose

Bericht door Hannah » za 02 sep 2017, 20:37

Hallo, ik kan me je ongerustheid levendig voorstellen. Ik had lang geleden ook erge mastopathie met harde knobbels en bobbels. Het ontstond waarschijnlijk door een cyste die weg gehaald is en waar de mastopathie uit voort kwam. Heel erg pijnlijk en verontrustend was het inderdaad. Het was zelfs zo erg dat ik overwoog om m'n borst te laten amputeren . Ik liet mn borst elk half jaar was controleren door de huisarts die dan zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Wel dus. Na een paar jaar is er kanker bij gekomen of het was er al. Dat is toen in een te laat stadium ontdekt. In principe kan mastopathie geen kwaad.... het is een goedaardige rotaandoening maar ik had achteraf gezien toch graag gehad dat er elk jaar een foto was gemaakt was want dan zat ik nu misschien niet met de gebakken peren. Laat je niet bang maken door dit verhaal; het één heeft niks met het ander te maken, maar als je zelf een angstig gevoel hierover hebt(had ik ook heel sterk) dan kan je met je huisarts bespreken hoe je dit alles regelmatig kan controleren, inderdaad met echo's en foto's en wat er nog meer verzonnen kan worden. Zodat je gerust gesteld kan worden, dat is heel wat waard.
Fibrose is verbindweefseling, verharding, van het ontstoken weefsel. Althans, dat is wat er gebeurt na de ontsteking . Dat geeft die harde knobbels. Het kan overal optreden, ook bv in je longen( longziekte of na bestraling) of na een operatie. Het gaat niet meer weg.

Goeds en hou je taai, Hannah

Pas1982

Bericht door Pas1982 » zo 03 sep 2017, 06:21

Hoi Hannah

Bedankt voor je reactie! Wat naar dat t bij jou mis is. Kon je het toendertijd niet laten biopteren? Dat heb ik gelukkig wel laten doen dus kans is klein dat er wel iets mis is
en fibrose kan ook van mastopathie komen dus dat sluit gelukkig aan met het biopt verslag. Maar t blijft idd vervelend allemaal :)

Hannah

Bericht door Hannah » zo 03 sep 2017, 06:31

De huisarts had me toen moeten doorverwijzen naar het ziekenhuis en dat is niet gebeurd. Hij zei steeds dat er niks aan de hand was. Uiteindelijk ging ik zelf en toen was het te laat. Het is nu 22 jaar geleden en ik was toen te goed gelovig. Zo te horen krijg jij nu wel de goede aandacht dus blijf alert dan kan er niks mis gaan lijkt me.

Gast

Bericht door Gast » ma 04 sep 2017, 11:08

Ja dat is inderdaad laks van de huisarts. Je bent nu wel helemaal genezen?

Hannah

Bericht door Hannah » ma 04 sep 2017, 11:33

Niet genezen nee. Gevorderde uitgezaaide kanker. Op weg naar het einde zogezegd. Maar wel 22 jaar overleefd hè.

Debbie EM

Bericht door Debbie EM » di 12 sep 2017, 09:58

Hallo, is een heftig verhaal.. :( Mag ik jullie wat vragen? Was er bij jullie fibro-adenoom geconstateerd? Ik lees en hoor nl steeds meer over deze goedaardige tumoren dat het een wolf in schaapskleren is. Ik heb na 12 jaar opnieuw BK aan de andere kant. Ik stond nog onder controle maar kampte al een paar jaar met cystes en goedaardige bulten, fybro cystische mastophatie werd het genoemd maar constateerde zelf in juli dat het niet goed voelde en groter werd.. met alle gevolgen van dien. Heel veel sterkte.

Hannah

Bericht door Hannah » za 16 sep 2017, 11:49

Ha, ik heb het pathologisch rapport even nagekeken maar snap de terminologie grotendeels niet. Kom inderdaad wel bv een strofe tegen als: "er is een uitgebreide adenomateuse en cibriforme uitgroei" dus ja, misschien heeft e.e.a met elkaar te maken, maar ik zou het natuurlijk verder niet weten. Misschien kan Dees er een keer iets over melden.

Groet!

Debbie EM

Bericht door Debbie EM » do 21 sep 2017, 12:00

Lieve Hannah, ik weet niet of je verder nog stappen hebt ondernomen of er meer onderzoek ik gedaan maar je kan altijd voor een second opinion gaan. Hou het iig heel goed in de gaten en trek aan de bel als je het niet vertrouwt. Je hoeft geen doemdenker te zijn om je gevoel of twijfel uit te spreken. Ik vertrouw op mijn intuitie, die heeft me al heel ver gebracht. Sterkte met alles!

Hannah

Bericht door Hannah » vr 22 sep 2017, 10:31

Lief van je, dank je wel! 2nd opinion doe ik inderdaad wanneer- en zo vaak ik er behoefte aan heb. De relatie met de oncoloog is gelukkig goed en betrouwbaar dus heb ik er wel redelijk veel vertrouwen in. Ik sta nu op de rand van weer een nieuw medicijn en nieuwe onderzoeken. Tja...

Goeds, Hannah

Gesloten

Terug naar “September 2017”