Poortwachtersklier bij 2 tumoren

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Hope

Poortwachtersklier bij 2 tumoren

Bericht door Hope » do 20 jul 2017, 22:09

Wanneer je 2 tumoren (beide lobulair) in dezelde borst hebt.
Is er dan 1 poortwachtersklier of heeft iedere tumor zijn eigen poortwachtersklier?
Verneem graag jullie reactie.

Fraz01

Re: Poortwachtersklier bij 2 tumoren

Bericht door Fraz01 » do 20 jul 2017, 22:13

Ligt eraan of het in dezelfde kwadrant van de bost is. Bij mij hadden ze twee poortwachtersklieren onderzocht vanwege twee tumoren in verschillende gedeeltes van de borst ( ook lobulair)

Gast

Bericht door Gast » do 20 jul 2017, 22:21

Thx, Fraz01
Zijn er nog meer mensen met meerdere lobulaire tumoren in dezelfde borst?
Hoor graag jullie ervaringen.

Fraz01

Bericht door Fraz01 » vr 21 jul 2017, 10:07

Mocht je meer willen weten m.b.t. Lobulair kijk dan eens bij dit draadje http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... t=Lobulair of als je vragen hebt dan hoor ik het graag.
Lobulair is helaas nog een beetje onderbelicht in de onderzoeken omdat het maar bij 10% van de borstkankers voorkomt.

Groetjes Fraz

Ann01

Bericht door Ann01 » vr 21 jul 2017, 12:48

Hallo Hope,
Ik had drie tumoren in 1 borst.
Twee lobulair en een ductaal.
Er is bij de amputatie 1 poortwachtersklier verwijderd, gelukkig zonder uitzaaiingen.
Dag voor de operatie is er bij nucleaire geneeskunde bepaald welke klier of klieren er gebruikt worden door de tumoren.
Er wordt een vloeistof naast de tepel ingespoten. Ze leggen je uit op welke plaatse je lichtjes mag masseren en na een half uur is deze vloeistof door de tumor naar de lymfen verspreid.
En die laat zien welke klier of klieren de tumor gebruikt. Dit kan er een of meerdere zijn.
Dus doorvragen bij de chirurg die je behandelt naar de sentinel methode en hoe ze bepalen waar de vloeistof ingespoten wordt.

https://borstkanker.nl/nl/schildwachtklierprocedure

Gesloten

Terug naar “Juli 2017”