Alleen Tamoxifen

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Nathalie

Alleen Tamoxifen

Bericht door Nathalie » do 20 jul 2017, 12:41

Hallo,

Ik ben nu 36 jaar en gebruik nu 4,5 jaar tamoxifen en Lucrin.
Sept ben ik 5 jaar na diagnose (hormoongevoelig en her-neu++)
Graag zou ik ivm de bijwerkingen de Lucrin dan willen stoppen en alleen de tamoxifen willen gebruiken, echter heb ik gehoord dat je bij het alleen gebruik van Tamoxifen juist overexpressie van de eierstokken zou krijgen. Hoe zit dit precies? Is het inderdaad niet verstandig om Tamoxifen alleen te gebruiken?
Of zou ik dan met beide moeten stoppen?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvgr. Nathalie

Dees
Beheerder

Re: Alleen Tamoxifen

Bericht door Dees » do 20 jul 2017, 18:48

Hoi Nathalie,
Ik kan me voorstellen dat je best overweegt door te gaan met hormoontherapie na 5 jaar. Het loont nog best de moeite om je oncoloog te vragen wat daar precies de meerwaarde van is.

Wat je schrijft over de overexpressie van de eierstokken, gaat niet over tamoxifen maar over de aromataseremmers. Tamoxifen is een stofje dat op de oestrogeenreceptor van eventueel aanwezige kankercellen gaat zitten. Daarmee komt er een stop op die kankercel, zodat ie niet meer kan groeien op de aanwezige oestrogeencellen. Het gaat niet alleen op kankercellen zitten, maar ook op andere oestrogeenreceptoren.

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 21 jul 2017, 07:41

Bedankt voor de snelle reactie.
Begrijp ik het goed, dat je dus ook alleen door kunt gaan met tamoxifen? Geeft dat meer bescherming dan stoppen met allebei tamoxifen en Lucrin. Zou zo fijn als ik alleen al met Lucrin zou kunnen stoppen. Wat zijn überhaupt de richtlijnen op dit moment mbt hormoontherapie? Ik hoor namelijk om me heen, 5,7 en 10 jaar. En is dat vanaf diagnose of vanaf start hormoontherapie?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 21 jul 2017, 08:09

Hoi Nathalie, weet je, niemand kan in de toekomst kijken. Niemand kan zeggen of je hormoontherapie nodig hebt om te overleven of dat je het slikt, de bijwerkingen ervan ontbeert en het eigenlijk helemaal niet nodig had gehad. Alles is gebaseerd op wetenschap, op statistiek, en geldt voor grote groepen mensen en je weet nooit wat dat voor jou betekent. Dat is de basis van Evidence based medecine, want als artsen zich niet baseren op dat soort wetenschap, is er echt geen basis voor wat ze doen. De Nederlandse richtlijn van 5 jaar hormoontherapie is nog niet aangepast, maar we zitten midden in dat traject. 5 jaar gaat over de tijd dat je hormoontherapie slikt en niet vanaf diagnose.

Zo staat het in de Nederlandse richtlijn van 2012:
Afbeelding

Je ziet dat zowel eierstokonderdrukking plus tamoxifen als tamoxifen alleen in de richtlijn staat.

Zo staat het in de nieuwe concept richtlijn (die nog NIET geaccordeerd is):
Afbeelding

Bron: Nog niet geaccordeerde richtlijn Borstkanker 2017

De term overwegen geeft aan dat het bewijs niet supersterk is. Het komt dus aan op een goed gesprek met je arts, waarbij jullie samen de voordelen en nadelen op een rijtje zetten, van doorgaan en van stoppen, van eierstokonderdrukking en van alleen doorgaan met tamoxifen.

Het zal erg afhangen van de ingeschatte risico's.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2017”