Predict Plus

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Dees
Beheerder

Predict Plus

Bericht door Dees » za 01 jul 2017, 18:35

Via Facebook:
Wil jij Predict Plus voor mij uitrekenen?
Ik was 38 bij diagnose
Tumor 1.8 cm
Graad 2
Okselklieren 0(geen)
Hormoongevoelig oestrogeen en progesteron 100 %
Geen chemotherapie,mammaprint low risk
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Re: Predict Plus

Bericht door Dees » za 01 jul 2017, 18:47

Ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus. Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dan is dit wat de analyse in Predict Plus weergeeft:
Afbeelding

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 10 jaar van de 100 nog 89 in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 89 heeft chemo of hormoontherapie geen toegevoegde waarde. Hormoontherapie zorgt ervoor dat er na 10 jaar nog 3 extra in leven is (2,8%). Met deze behandeling zijn van de 100 patiënten dus na 10 jaar nog 92 in leven. 8 leven na 10 jaar niet meer en dat is omdat ze overleden zijn aan borstkanker of aan een andere aandoening.

Bij die 2,8% verbetering door hormoontherapie is niet meegenomen dat je een Laag risico-uitslag had op de Mammaprint. Het zou kunnen zijn dat de verbetering door hormoontherapie minder is dan die 2,8%. Nu is hormoonreceptor positieve borstkanker ook wel echt een vervelende ziekte omdat er ook na 10 of 15 jaar nog uitzaaiingen op afstand kunnen komen.

Wat goed is om te weten is dat de resultaten gebaseerd zijn op het verleden. Omdat er nieuwe middelen bijkomen, worden overlevingskansen of overleving na 10 jaar de komende jaren beter dan deze inschatting.

Wat ook goed is om te weten is dat je met 38 jaar nog steeds best jong bent en Predict Plus (en Adjuvant Online) waarschijnlijk een te positieve inschatting maken.

Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt hetzelfde.

Of je die vrouw bent die haar leven dankt aan vijf jaar hormoontherapie, kan helaas niemand zeggen. Wat is wijsheid? Zo lang mogelijk volhouden, als dat goed gaat? Krijg je tamoxifen plus Zoladex en heb je veel klachten, dan lijkt het me best te overwegen om met de Zoladex te stoppen en door te gaan met tamoxifen. Dat scheelt waarschijnlijk al een berg bijwerkingen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2017”