Kunt u een Predict plus voor mij maken?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Avondrood

Kunt u een Predict plus voor mij maken?

Bericht door Avondrood » za 01 jul 2017, 09:49

Hier wat gegevens
Borstkanker linker borst
Dominante tumorinvasief cardionoom met cis
Type invasieve tumor(WHO):invasieve cardionoomNST
Afmeting 0,9 cm
Tabulatie differentiatie> 75%
Mitsen per 2 mm2:2
Kemppolymorfie:2
Graad volgens bloom Richardson:1
Geen Angioinvasie
Snijvlak vrij
Percentage oestrogeen receptor 100%
Progesteron 30%
Dictaat carcioma in situ graad 2
Her2 immunohistochemie positief score 3plus
Mitotische activiteitsgraad index 2
Mama1-125 geleide lumpectomie links: invasies cardionoom NST
( voorheen inffiltrerend dictaat cardionoom NOS)
Okselklieren waren schoon

Leeftijd 55 (geboren 13-02-1962
Eerst is de tumor verwijderd in okt 2016
Daarna 12 maal bestralingen gehad
Vervolgens chemo met parlitaxel en trastuzumab 12
Nu nog 9 maanden trastuzumab injectie en tamoxen tabletten 5 jaar lang

Is het mogelijk om een inschatting te maken van de aanwezigheid terugkeer microscopische uitzaaiingen in de toekomst?
Is het te onderzoeken of huidige therapie werkt?
Bijvoorbeeld her2 vermindering?
Ik ben erg onzeker en kan weinig vinden over mijn kanker casus

Dees
Beheerder

Re: Kunt u een Predict plus voor mij maken?

Bericht door Dees » za 01 jul 2017, 18:19

Hoi Avondrood,
Ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus. Ik ben wel verbaasd dat het graad 1 was en toch HER2neu-overexpressie. Ik begrijp niet zo goed waarom je chemo hebt gehad, maar dat kan je oncoloog je vast vertellen.

Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dan is dit wat de analyse in Predict Plus weergeeft:
Afbeelding

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 10 jaar van de 100 nog 92 (91,9%) in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 92 heeft chemo of hormoontherapie geen toegevoegde waarde. Chemo met trastuzumab zorgen er samen voor dat na 10 jaar nog één patiënt extra in leven is (0,7% voor de chemo en 0,3% voor trastuzumab). Hormoontherapie zorgt ervoor dat er na 10 jaar nog 1 extra in leven is (0,9%). Met deze behandeling zijn van de 100 patiënten dus na 10 jaar nog 94 in leven.

6 leven na 10 jaar niet meer en dat is omdat ze overleden zijn aan borstkanker of aan een andere aandoening. Naarmate je ouder wordt, wordt het risico (logischerwijs) hoger dat je overlijdt.

Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt hetzelfde.

Wat goed is om te weten is dat de resultaten gebaseerd zijn op het verleden. Omdat er nieuwe middelen bijkomen, worden overlevingskansen of overleving na 10 jaar de komende jaren beter dan deze inschatting.

Of je die ene vrouw bent die haar leven dankt aan vijf jaar hormoontherapie, kan helaas niemand zeggen. Het is ook niet te onderzoeken. Er wordt ook niet gezocht naar uitzaaiingen op afstand. Heb je hier iets aan?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Avondrood

Bericht door Avondrood » ma 03 jul 2017, 09:37

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb hier zeker wat aan.
Nog even voor mijn eigen duidelijkheid graad 1 en Her2 neu-overcompressie.
Wat kan ik daar verder nog aan navragen?
Wat zou jij als deskundige met dit gegeven doen?
Bedankt voor je reactie ben er blij mee

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 03 jul 2017, 13:57

Hoi Avondrood, denk denk denk. Je zou kunnen overwegen om een second opinion te vragen op het kankerweefsel om te bevestigen of die graad en HER2Neu-overexpressie wel echt klopt. Ik moet je eerlijk zeggen dat als het klopt ik me af zou vragen of ik echt hormoontherapie zou willen slikken. De winst is zo minimaal en je hebt met chemo en Herceptin al zo'n klap uitgedeeld. Leven moet ook weer over leven gaan he....

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Avondrood

Bericht door Avondrood » ma 03 jul 2017, 14:08

Bedankt Dees hier heb ik veel aan en voel er zeker wat voor om het nader te laten onderzoeken
Goede tips

Gesloten

Terug naar “Juli 2017”