Hydro gel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ann01

Hydro gel

Bericht door Ann01 » vr 10 mar 2017, 15:47

Hoi,
Op 22 november j.l. Heb ik een borstamputatie gehad met directe reconstructie.
Momenteel ben ik met de chemokuren bezig. Vanmorgen de vierde van totaal 6.
Ik wil mij over een tijdje gaan verdiepen in de prothese. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een hydrogel.
In het laatste gesprek met de plastisch chirurg bij de laatste opvulling vroeg ik daarna. Hij veegde het gelijk onder de mat. Iedereen die diabetes heeft heeft siliconen in zijn lijf. Hij werkt met siliconen. Als ik denk dat ik een bom in mijn lijf krijgt moeten we daar later nog eens goed over praten. Of ik moet voor een diepflap gaan.
Ik ging daar met een rotgevoel weg en denk niet dat ik daar veel energie in moet gaan steken en mij moet gaan orienteren naar een andere kliniek.
Ik wil geen diepflap. Ik wil graag een hydrogel. En anders ga ik voor een uitwendige prothese. Ik wil ook geen kleurenfoto,s in dossier en geen medische fotograaf.
Daar was deze. Plastisch chirurg mee accoord gegaan onder protest.

Heeft er iemand ervaring met kliniek of ziekenhuis die wel hydrogel na borstamputatie plaatst?
Bij voorbaat dank.

Dees
Beheerder

Re: Hydro gel

Bericht door Dees » za 11 mar 2017, 15:17

Hoi Ann01,
Ik begrijp dat dokter Kappel hier een voorstander van is. Ze werkt in het Dr Kappel Instituut. Ik vond dat er ook een klacht, die deels ongegrond is verklaard bij klachten die ontstonden nav het verwijderen van siliconen borstprotheses. Ik kan niet beoordelen hoe zwaar dat weegt. Het was een voorwaardelijke straf. http://www.zwartelijstartsen.nl/kappel-r-m/

Ik vermoed dat elke plastisch chirurg elke borstprothese kan bestellen die hij/zij wil en ik kan me haast niet voorstellen dat je er met andere artsen geen normaal gesprek over kunt voeren.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ann01

Bericht door Ann01 » zo 12 mar 2017, 11:38

Hallo Dees,
Ik heb geen goed gevoel dat het een inhoudelijk goed gesprek gaat worden.
Vanaf het eerste consult kwam hij heel moe over. Hij overlaadt je met empathische woorden en toont begrip, maar meer op een manier dat hij het dan heeft laten blijken en er verder geen last van wil hebben. Ik ben zelf niet iemand die haar borsten zou laten vergroten.
Ik heb de directe reconstructie gekozen on zo weinig mogelijk geopereerd te worden.
Ik vind het zowiezo een moeilijk traject. Ik vind diepflap en rugspier te heftig. Ik wil dat niet. En hij wil mij die kant op. Hij werkt met siliconen van bepaalde fabrikanten en heeft geen ervaring met hydro gel. Hij vind het siliconen verhaal ook onzin.

Omdat hydro gel minder kapselvorming geeft, de vervelende nacontroles meer nut hebben, siliconen maskeren de foto,s. Vervangen van een monobloc zonder narcose kan, wil,ik dit graag.
Ik ga het gesprek wel aan, maar om mijzelf te beschermen zou ik het fijn vinden om van anderen vrouwen te horen of zij monobloc hydro gels fijn vinden en waar zij goed geholpen zijn.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 12 mar 2017, 16:47

Hoi Ann01, ja, ik snap het. Dit is niet echt een lotgenotenforum. Wat ik plaatste heb ik gehoord in de lotgenotengroepen waar ik in zit op Facebook. Misschien kun je bv hier nog eens vragen...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » do 16 mar 2017, 20:30

Hey Ann01, Ik heb momenteel ook nog een TE en heb mij geprobeerd om te verdiepen over monobloc protheses. Jammergenoeg staat mijn plastisch chirurg AVL ook niet voor open. Mocht je nog lotgenoten vinden die zo'n prothese hebben dan hoor ik het graag. Ben wel erg benieuwd wat ervaringen van anderen zijn met zo'n prothese.

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » do 16 mar 2017, 23:55

Hallo Ann01 en Zonnestraaltje,

Ik heb zelf een momobloc hydrogelprothese sinds 2014. Daarvoor heb ik in 2011 een siliconenprothese gehad waar ik helaas ziek van geworden ben. De siliconenprothese is vervangen in de Arenborghoeve in Venlo door Dr. Vissers. Ik weet van verhalen van andere lotgenoten dat de monobloc hydrogel ook in het UMCG gebruikt worden op verzoek. De reden dat ze in de reguliere ziekenhuizen niet geplaatst wordenis omdat ze vele malen duurder zijn.
Ze kunnen inderdaad onder plaatselijke verdoving geplaatst worden, maar volgens Dr. Vissers is dat niet echt prettig en deed zij het liever onder narcose. Op de site www.meldpuntklachtensiliconen.com is nog meer informatie te vinden. Daar is ook een forum met lotgenoten.

Mochten jullie nog meer willen weten, wil ik jullie vragen wel beantwoorden.

Hanne1961

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 17 mar 2017, 09:03

Van Hanne
Voor zover ik weet zijn er zeker 4 artsen die de monobloc hydrogel plaatsen. Zowel Dr Kappel als Dr. Vissers in Venlo plaatsen ze, maar ook Dr. Meerman in het UMCG heeft er ervaring mee en één van de plastisch chirurgen in Zuyderland te Sittard heeft ze geplaatst. voor zover ik van Prof. Cohen Tervaert en Dr Vissers heb begrepen is het m.n. de NVPC die het gebruik ervan tegenhoudt omdat deze protheses vele malen duurder zijn. Dr. Vissers is mede om deze reden het afgelopen jaar uit de NVPC gestapt. Zij plaatst in haar kliniek overigens geen siliconenprotheses meer. Groetjes Hanne
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 17 mar 2017, 09:11

In onze BRCA-Facebookgroep:
Ik en mijn 2 zussen hebben nu monobloc hydrogel na lekkende siliconen. Inderdaad geopereerd door dr. Kappel in het Radboud in Nijmegen in 2009. Dr. Kappel zit nu in Zwolle wij zijn tevreden
en
Ik weet wel dat er door veel plastisch chirurgen sceptisch over gedaan wordt. Over ons is toen ook een artikel verschenen in medisch tijdschrift.
Groeten, Dees

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » vr 17 mar 2017, 12:47

Thnx voor de info Dees! Zit dokter Kappel nu in Zwolle in het Isala? Ik woon daar toevallig dichtbij dus ik overweeg dan wel om daar een second opinion te doen.

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » vr 17 mar 2017, 12:52

Net even gegoogled en het al gevonden, ze heeft een eigen kliniek in Zwolle. Op de site staat ook meer info over monobloc protheses.

Gesloten

Terug naar “Maart 2017”