Reconstructie of vewijderen borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Reconstructie of vewijderen borst

Berichtdoor Siepie » wo 18 jan 2017, 15:22

Wil jullie graag mijn vraag voorleggen:
afgelopen zomer 2016 werd bij mij (vrouw 65 jaar met grote borsten, cupmaat f, ductaal, ER+HER2--) borstkanker geconstateerd. ca. 3,5 cm bij 3,5 onder in rechter borst. Geen uitzaaiingen, ook niet in de schilwachtersklier. Neo-adjuvante therapie gehad, die begin dit jaar, halvewege het 2e deel chemo (paclitaxel) is afgebroken vanwege neuropathie in voeten en handen. Krijg nu tamoxifen.
Ben vandaag bij de chirurg geweest (UMCG) en deze heeft mij samen met de plastisch chirurg een aantal mogelijheden voorgelegd waarbij mijn uitgangspunt is dat ik liever niet bestraald wil worden.
Dan bleef er slecths een mogelijheid over volgens hen, nl. totale verwijdering van de borst, met later een verkleining van mijn andere borst. Dit omdat ik 30% risico loop (volgens de chirurg) dat de tumor terugkomt in mijn borst zonder bestraling.
Ik dacht dat het risico op terugkeer van de tumor in de borst kleiner was.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
In principe sta ik trouwens niet negatief tegenover een borstverwijdering.
Siepie

Re: Reconstructie of vewijderen borst

Berichtdoor Dees » do 19 jan 2017, 11:34

Hoi Siepie, wat spannend zeg. Borstsparend opereren zonder bestralen wordt haast nooit gedaan. Er zijn te weinig studies om aan te tonen wat voor risico je hebt dat de borstkanker dan ter plekke nog een keer terugkomt en hoe bv de chemo maar ook tamoxifen dat risico dan beïnvloedt. Vroeger werd er standaard geamputeerd en toen is onderzocht of borstsparend plus bestraling ook kon. Dat bleek zo te zijn, maar daarna hebben ze nooit meer uitgezocht of borstsparend zonder bestraling ook een optie is. Ik vermoed dat die 30% gebaseerd is op oude studies, toen er minder goed geopereerd werd, er geen chemo en tamoxifen gegeven werd (die allebei het risico op een lokaal recidief ook weer verkleinen).

Betekent dat dat je niet borstsparend geopereerd kunt worden zonder bestraling? Nee natuurlijk betekent het dat niet. Je hebt gewoon zelf recht om mee te denken met je behandeling en jij mag zelf zeggen dat je een verhoogd risico dat borstkanker ter plaatse terugkomt acceptabel vindt als je maar niet bestraald hoeft te worden. Artsen zullen er niet happig op zijn. Ze zijn, denk ik, toch altijd bang dat zij de schild krijgen als je de borstkanker dan toch ter plekke terugkomt. Nu is een lokaal recidief niet wat je na borstkanker het meest bedreigt, he, dat is dat de borstkanker uitzaait naar longen, lever, hersenen, botten. Dan ben je in principe nog wel te behandelen, maar niet meer te genezen. Je kunt dus best het risico op een lokaal recidief nemen. Zou je een lokaal recidief krijgen, dan kan dat opnieuw behandeld worden.

Er zijn ziekenhuizen waar je ook éénmalig tijdens de operatie bestraald wordt. IORT heet dat. Misschien is dat nog te bespreken.

Er zijn inderdaad ook alternatieven, zoals een borstamputatie. De kale kant kun je dan opvullen met een uitwendige borstprothese (alhoewel dat voor een cup F best pittig is). Je kunt ook kiezen voor een borstamputatie met directe reconstructie en misschien kunnen ze je gezonde borst van een F wel verkleinen naar een C. Krijg je op je 65e ineens weer jonge meidenborsten (als alles goed gaat).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Siepie » do 19 jan 2017, 13:22

Dank voor je antwoord. De plastisch chirurg stelde tijdens het gesprek al voor om na amputatie de andere borst te verkleinen tot een cupmaat c.
Het blijft een lastige beslissing, hoe dan ook.
Siepie

Berichtdoor Dees » do 19 jan 2017, 14:07

Oh, ja, dat is het zeker.
Wat heb je nodig om een beslissing te kunnen nemen?

Heb je hier nog iets aan? Of hieraan?

Kan ik je ergens mee helpen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Siepie » do 19 jan 2017, 19:47

Dank je Dees, ook dit is weer goede en nuttige info voor me.
Ik ga de komende dagen met een aantal vrouwen in gesprek die al een amputatie hebben gehad,dan wel borstbesparend zijn geopereerd.
En daarn ga ik er eens rustig verder over nadenken en woensdag over in gesprek met het UMCG (en tot nu toe ben ik erg tevreden over de behandeling : goed overleg, samenspraak)
Siepie

Keer terug naar Januari 2017