Broodje aap?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

KiWi

Broodje aap?

Bericht door KiWi » do 01 dec 2016, 08:35

Hoi lezers,
Ik had twee vragen. Een daarvan las ik net al:
Je hebt een licht verhoogde kans tot het ontwikkelen van borstkanker na een mammografie. Mijn huisarts zei dat inderdaad, maar ik heb het toch laten doen ruim een jaar geleden.Nu las ik hier dat een mri minder schadelijk zou zijn? Is dat echt zo?

Dan dat deodorantverhaal; die aluminiumnogwat. Ik dacht altijd: waar rook is, is vuur.
Maar eigenlijk is dat hetzelfde als bij de hpvinenting; je leest steeds hetzelfde soort artikel. Dus misschien toch broodje aap? Maar toen zag ik bij de DM drogist in Duitsland, allerlei deo's waar duidelijk op vermeld stond: bevat géén aluminiumnogwat. (Een extra sticker met deze info)
Dat vind ik dan toch raar!
Want ik vond net ook deze site:
https://www.kwf.nl/over-kwf/pages/stand ... anker.aspx

:?

Dees
Beheerder

Re: Broodje aap?

Bericht door Dees » do 01 dec 2016, 09:40

KiWi schreef:Je hebt een licht verhoogde kans tot het ontwikkelen van borstkanker na een mammografie. Mijn huisarts zei dat inderdaad, maar ik heb het toch laten doen ruim een jaar geleden.Nu las ik hier dat een mri minder schadelijk zou zijn? Is dat echt zo?
Als je op jonge leeftijd begint met mammografie en je zou die jaar in jaar uit laten doen, dan heb je dóór de straling een verhoogd risico op borstkanker. Daarom wordt niet geadviseerd om jaarlijks een mammografie te laten doen als je een normaal risico op borstkanker hebt. Heb je een sterk verhoogd risico, bijvoorbeeld bij een BRCA-mutatie, dan weegt dat ieniemienie risico van de straling van de mammografie niet op tegen de voordelen van het tijdig ontdekken van borstkanker. Overigens wordt ook bij BRCA geadviseerd om pas vanaf 30 jaar naast de MRI (die vanaf 25 jaar geadviseerd wordt) ook een mammografie te laten maken. Standaard MRI? Nee, daar zitten ook weer nadelen aan, omdat het borstkanker minder goed opspoort. Als je geen erfelijke aanleg hebt, trek dan pas aan de bel als je symptomen of klachten hebt.
KiWi schreef:Dan dat deodorantverhaal; die aluminiumnogwat. Ik dacht altijd: waar rook is, is vuur.
Maar eigenlijk is dat hetzelfde als bij de hpvinenting; je leest steeds hetzelfde soort artikel. Dus misschien toch broodje aap? Maar toen zag ik bij de DM drogist in Duitsland, allerlei deo's waar duidelijk op vermeld stond: bevat géén aluminiumnogwat. (Een extra sticker met deze info)
Dat vind ik dan toch raar!
Want ik vond net ook deze site:
https://www.kwf.nl/over-kwf/pages/stand ... anker.aspx
Er is géén bewijs dat deodorant bij mensen borstkanker veroorzaakt. Is het dan een broodje aap-verhaal dat het dat wel doet? Ik wéét het niet. Iets is niet waar totdat het tegendeel bewezen is. Maar.... wat zou je moeilijk doen? Sanex bijvoorbeeld heeft een hele lijn 0% waar geen aluminiumchloride in zit. Ik koop die zelf altijd bij de Action, waar ze verschillende geuren hebben. Er zijn vast ook andere merken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

KiWi

Re: Broodje aap?

Bericht door KiWi » do 01 dec 2016, 10:14

1: duidelijk en dank!

2: prima advies, zo dus ook bij de dm. Dat was mijn gedachte: gewoon die kopen waar het niet inzit, dan weet je het "zekerder".

Gesloten

Terug naar “November 2016”