MRI als vervanging voor mammografie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

MRI als vervanging voor mammografie

Berichtdoor Akris » wo 30 nov 2016, 20:11

Ik had al vaker gelezen over het risico van de straling bij mammografie.
Mijn dochter vroeg haar arts om een mammografie (zij is 35) en hij stelde voor om een MRI te doen in plaats van een mammografie. Omdat de straling bij mammografie kanker zou kunnen veroorzaken.

Volgens mij zou het dan toch beter (lees: veiliger) zijn om dit ook zo bij het bevolkingsonderzoek te doen.
Maar dat gebeurt niet (te duur en te tijdrovend). Ja daar gaat het weer om geld :cry: terwijl het om onze gezondheid zou moeten gaan.

Zijn er hier lotjes die in de plaats van een mammografie, een MRI hebben laten doen?
Ik moet na een jaar weer een mammo laten doen, maar zit erover te denken om een MRI te vragen in de plaats ervan.
Akris

Re: MRI als vervanging voor mammografie

Berichtdoor Dees » wo 30 nov 2016, 20:36

Hoi Akris, als je dochter geen klacht heeft en geen familiaire of erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker, dan zou ik helemaal geen screening doen. En als er wel een noodzaak is om te screenen, zou ik gewoon de richtlijn volgen. Bij BRCA is dat op de leeftijd van 35 jaar MRI plus mammografie. Het risico op borstkanker dóór straling is heel klein, maar is er wel. Het risico op borstkanker en het nut van screening moet dus groot genoeg zijn om met mammografie (en MRI) te screenen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2016