Info voor en over mensen met verstandelijke beperking

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Info voor en over mensen met verstandelijke beperking

Berichtdoor Marielle » wo 23 nov 2016, 16:06

Goedemiddag

Ik ben zelf ex-borstkanker patiƫnt. Ook ben ik curator van iemand met een verstandelijke en lichamelijke beperking. Bij haar is nu een knobbel in haar borst ontdekt.
Er is verder nog niets bekend en hopelijk is het loos alarm.
Maar toch wil ik graag nu al weten of er ergens informatie bekend is over en voor mensen met een verstandelijke beperking die te maken krijgen met kanker.
Kunt u mij helpen?
Marielle

Re: Info voor en over mensen met verstandelijke beperking

Berichtdoor lineke2009 » wo 23 nov 2016, 17:17

Wat voor info zoek je? Mijn tante heeft ook borstkanker gehad. Haar hielp het wel om uitleg te krijgen via de boekjes die voor kinderen geschikt zijn (in het ziekenhuis hebben ze vast veel boekjes die je mag lenen mocht het kanker zijn). Verder is de uitleg van kankerspoken ook heel geschikt voor mensen met een beperking (ligt natuurlijk wel aan hoe erg de verstandelijke beperking is).
lineke2009

Berichtdoor Dees » wo 23 nov 2016, 19:39

Hoi Marielle, ach jeetje. Een verdachte knobbel is voor iedereen heel spannend en al helemaal als je een beperking hebt, lijkt me.

Ik vond deze informatie over het bevolkingsonderzoek borstkanker met in mijn ogen behoorlijk nuttige tips.

Dit artikel gaat over slecht nieuws-gesprekken bij mensen met een verstandelijke beperking.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Marielle » do 24 nov 2016, 08:34

Allebei bedankt voor jullie reactie. De informatie is nuttig. De kinderboeken zal ik eens opzoeken en bekijken. En nu eerst maar even afwachten hoe het verder zal verlopen.
Ja, het is spannend.
Marielle

Berichtdoor Belle85 » zo 27 nov 2016, 10:48

Beste Marielle,
vrij vage info, maar misschien heb je er toch iets aan: mijn dokter, Dr. Marianne Stevens uit Edegem (BE) heeft me terloops eens verteld dat zijn in een studiegroep gezeten heeft rond (borst)kanker bij mensen met een beperking: zowel qua diagnosestelling als behandeltraject.
Zij heeft ook al mensen met een beperking behandeld.
Ik vermoed dat de werkgroep in kwestie van een grotere instelling uitging en ik weet niet of ze al tot bepaalde conclusies gekomen zijn, maar misschien kan je bij haar informeren, mocht het nodig blijken?
gr,
Belle85

Keer terug naar November 2016