Mammaprint

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Akris

Mammaprint

Bericht door Akris » wo 31 aug 2016, 08:13

Ik heb eindelijk mijn behandelplan gekregen.
Bestralingen en daarna hormoontherapie.
De CISH test wees uit dat het toch niet her-2/neu is.
Ik zal dus geen chemo krijgen.
En daarom wil ik dus de mammaprint.
Maar die doen ze hier niet in de ziekenhuizen (Finland). Dat kan alleen in een privékliniek in Helsinki.
Met het bijhorende kostenplaatje dus.
Maar hoe hoog dat kostenplaatje is? Heb je daar enig idee van?

block39

Re: Mammaprint

Bericht door block39 » wo 31 aug 2016, 14:11

Het feit dat je geen chemotherapie krijgt, geeft aan dat je tumor als 'laag risico' is ingeschat op basis van alle kenmerken. De studie naar de mammaprint (MINDACT) die veel in het nieuws is geweest, heeft laten zien dat bij laag risico tumoren er geen toegevoegde waarde is van de mammaprint. Die is alleen maar nuttig bij hoog risico tumoren, om te 'controleren' of hij genetisch ook wel echt hoog risico is.

Maar om je vraag te beantwoorden, kostenplaatje van de test is ongeveer €2500, nog los van de kosten van een privekliniek-bezoek. Er zijn overigens nog meer vergelijkbare testen die internationaal vaker worden gebruikt (PAM50, OncotypeDX), misschien dat ze die wel gebruiken in je lokale ziekenhuis.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 31 aug 2016, 16:06

Beste Akris,
Ik deel niet helemaal de mening van Block39. Natuurlijk, de echte meerwaarde van de Mindact studie zat hem in het feit dat chemo voor patiënten met klinisch High risk en Mammaprint Low Risk weggelaten kon worden. Een dergelijk resultaat kwam er niet uit voor de groep die Klinisch Low risk had en Mammaprint High Risk. Dat betekent echter niet dat je kunt zeggen dat voor deze groep chemo geen meerwaarde heeft. Uiteindelijk geeft zo'n test extra informatie en als je die voegt bij de rest van de informatie (graad, soort borstkanker, jouw fitheid, aantal positieve okselklieren), dan kun je nog gefundeerder een beslissing nemen om chemo te skippen als ook deze test laag risico geeft. Komt er hoog risico uit, tja, dan zou ik me zeker achter de oren krabben en ik geloof dat ik dan toch voor chemo zou gaan. Uiteindelijk weet je als individu nooit aan welke kant van de statistieken je valt.

Er zijn inderdaad ook andere testen PAM50 en Oncotype DX. Die testen hebben niet dezelfde prospectieve (vooruitkijkende) studies met dezelfde resultaten. Daarmee is het lastig te zeggen wat de exacte meerwaarde is.

De prijs van de Mammaprint of van één van die andere testen, ken ik niet.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Wepe

Bericht door Wepe » wo 31 aug 2016, 19:33

Je kunt ze bellen, daar kunnen ze je precies vertellen wat e.e.a kost: +31 (0) 20 462 1510.
Ik heb dat ook vanuit Frankrijk gedaan, succes!

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”