Behandeling lokaal recidief na eerdere low risk mammaprint

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Lotje78

Behandeling lokaal recidief na eerdere low risk mammaprint

Bericht door Lotje78 » vr 26 aug 2016, 07:36

Beste,

Hopelijk kunnen jullie me advies geven.
Ik ben 38 jaar en heb een uitgebreide ocologische voorgeschiedenis op hoofd-hals gebied.
In 2014 oest+prog+en her2neu- tumor mamma 1.5cm, 2cm dcis, N0. Mammaprint low risk. Mastectomie met reconstructie, zonder nabehandeling.

Nu al 1.5jaar langzaam groeiend bobbeltje rond litteken, echografisch 3x benigne ogend. Blijkt toch cutaan recidief te zijn, 2.3cm groot, PET negatief, SN negatief.

Wat nu?
Radiotherapie en hormoontherapie?
Toch ook chemo? Gezien eerdere kanker extra angst voor schade vd behandeling.

Kunnen jullie me iets zeggen over de absolute reductiecijfers?

Alvast erg bedankt.

Groet Lotje

Dees
Beheerder

Re: Behandeling lokaal recidief na eerdere low risk mammapri

Bericht door Dees » vr 26 aug 2016, 11:25

He lotje, wat een narigheid. Je schrijft dat je een uitgebreide oncologische voorgeschiedenis hebt op het gebied van hoofdhals. Wat ellendig dat je daarna nog een keer borstkanker kreeg en nu weer. Bij zoveel kanker rijst de vraag of je erfelijke aanleg voor kanker zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld het syndroom van Cowden wordt heel vaak niet herkend. Heb je misschien een groot hoofd? Li-Fraumeni is zo'n ander syndroom. CDH1 ook. Er zijn er nog meer.

Dat is belangrijk om te weten omdat bij sommige syndromen bestralen (maar ook mammografie met straling) afgeraden wordt omdat door die genetische afwijking het lichaam aangedane schade door bestraling niet goed kan herstellen wat weer een kankerrisico geeft.

Je casus roept wel vragen op. Waren de snijranden schoon in 2014? Hebben ze misschien een andere tumor die er ook zat gemist?

De Mammaprint Low Risk zegt niks over het risico op een lokaal recidief, maar over het risico op uitzaaiingen. De vraag is of deze nieuwe tumor dezelfde eigenschappen heeft als de tumor uit 2014. Dat is het echt een lokaal recidief. Het kan immers ook een nieuwe tumor zijn.

Weet je al meer over die nieuwe tumor? Wat is de graad? Wat het een lobulaire of ductale borstkanker? Eigenlijk moet er opnieuw een Mammaprint gemaakt worden, denk ik.

De behandeling zal voor een deel afhangen van wat je al hebt gehad aan behandelingen, ook vanwege je hoofdhalskanker, voor een deel van mogelijk risico op erfelijke aanleg en ook wat je overlevingskansen zijn. Even cru gezegd, als het risico groot is dat je zult overlijden aan de hoofdhalskanker, dan voegt chemo nu waarschijnlijk niks toe. Het tast dan alleen je kwaliteit van leven aan.

Dus chemo? Afhankelijk van graad en evt Mammaprint
Hormoontherapie? Ik vermoed dat dat wijs is. Die had je wrs in 2014 ook al moeten krijgen
Bestraling? Afhankelijk van erfelijke aanleg, maar in principe wel
Hyperthermie zou een alternatief kunnen zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » vr 26 aug 2016, 15:41

Beste Dees,

Wauw, wat een snel en uitgebreid antwoord.
Genetisch ben ik volledig gescreened, whole exoom sequencing, mitochondrieel en SNP array gehad en ook bestralingsgevoeligheid is getest. Tot op heden geen (bekende) genetische afwijking aangetroffen, maar zal gezien de diverse klachten wel aanwezig zijn (wrs in intron).

In 2014 locoregionaal recidief van plaveiselca uit mondholte, waarvoor OK en radiotherapie.
Zelfde jaar 1e maal mammacarcinoom, snijranden schoon, MST, geen nabehandeling. Toen hormoongevoeligheid van ER 90% en PR 100% nu echter beide 60%. Overige tumorkenmerken idem (graad II, Weet je of hormoongevoeligheid af kan nemen? Overigens toen bewust afgezien van hormoontherapie, omdat dit slecht een hele kleine additionele waarde had.
Het lijkt wel dezelfde tumor te zijn, mede daar ik geen borstweefsel meer heb en dit volledig cutaan is.

Ik vraag me af of ze accoord gaan met een 2e mammaprint.
Op oncoline lijken ze je bij een lokaal recidief alleen RT en hormoontherapie te geven en geen chemo.
Heb je nog meer van die wijze opmerkingen?

Heel erg bedankt iig.

Mvg
lotje

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 26 aug 2016, 20:35

Gast schreef:Genetisch ben ik volledig gescreened, whole exoom sequencing, mitochondrieel en SNP array gehad en ook bestralingsgevoeligheid is getest. Tot op heden geen (bekende) genetische afwijking aangetroffen, maar zal gezien de diverse klachten wel aanwezig zijn (wrs in intron).
Goed om te weten en tegelijkertijd ook heel gek he dat ze het geen naam kunnen geven.
Gast schreef:mammacarcinoom, snijranden schoon, MST, geen nabehandeling. Toen hormoongevoeligheid van ER 90% en PR 100% nu echter beide 60%. Overige tumorkenmerken idem (graad II, Weet je of hormoongevoeligheid af kan nemen? Overigens toen bewust afgezien van hormoontherapie, omdat dit slecht een hele kleine additionele waarde had.
Het lijkt wel dezelfde tumor te zijn, mede daar ik geen borstweefsel meer heb en dit volledig cutaan is.
Wat bedoel je? MST is borstsparend en verderop schrijf je dat je geen borstweefsel meer hebt? Hormoongevoeligheid kan van plek tot plek verschillen, want geen tumor is helemaal homogeen. Misschien is dat de verklaring. Ik zou er wel nog eens naar vragen. Zelfs na een borstamputatie blijft er ongeveer 5 a 10% borstweefsel over en daar kan ook altijd een nieuwe tumor in ontstaan.
Gast schreef:Ik vraag me af of ze accoord gaan met een 2e mammaprint.
Ik zou het zeker vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Gast schreef:Op oncoline lijken ze je bij een lokaal recidief alleen RT en hormoontherapie te geven en geen chemo.
Nou, bij een lokaal recidief wordt radiotherapie geadviseerd en als mensen dat al gehad hebben, hyperthermie. Hormoontherapie, maar dat hangt af van de eigenschappen en meerwaarde. Waarschijnlijk komt er in de nieuwe richtlijn (die we aan het maken zijn), dat nog een keer chemo (als je al een keer chemo hebt gehad) waarschijnlijk overlevingswinst geeft.

In jouw geval aarzel ik ook hoor, maar hormoontherapie zou ik zeker proberen. Valt het erg tegen, dan kun je altijd nog stoppen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”