Anti conceptie pil dochter

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Fraz1

Anti conceptie pil dochter

Bericht door Fraz1 » wo 17 aug 2016, 18:38

Hoi Dees,

Mijn dochter van 17 jaar is vandaag naar de huisarts gegaan met ex vanwege haar hoofdpijn klachten en vermoeidheid (pms klachten) . Ik heb mijn dochter en ex gewaarschuwd dat er goed bekeken moet worden of anti concentiepil wel een goede keuze is om de pms klachten te behandelen.

Ik heb twee keer hormoon gevoelige borstkanker gehad op mijn 44e en 46e (nieuwe primaire tumor links en rechts). Voor zover men weet is er ( nog) geen erfelijke genafwijking. Echter men weet nog niet alles.

Volgens haar huisarts ( andere dan die van mij) zou dit geen probleem opleveren. Pfff ik ben er niet gerust op. Maak ik mij onterecht zorgen ?

Groet

Dees
Beheerder

Re: Anti conceptie pil dochter

Bericht door Dees » do 18 aug 2016, 09:01

Hoi Fraz1, het risico op borstkanker gedurende pilgebruik schijnt iets verhoogd te zijn maar..... het risico op borstkanker is in de vruchtbare jaren dat je de pil gebruikt extreem klein. Risico om ongewenst zwanger te worden of om elke maand een paar dagen te vergallen door PMS is veel groter.

Je hebt allerlei vormen van anticonceptiemiddelen. Is niet mijn expertise. Ze kan prima van haar 17e tot haar 24e ofzo de anticonceptiepil slikken.... Vergelijking met roken gaat niet op want roken beschadigt altijd en brengt niks goeds. Anticonceptiepil verkleint het risico op eierstokkanker en dat is een gevaarlijkere killer. Ook voor BRCA-mutatiedraagsters geldt géén advies om de anticonceptiepil te mijden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz1

Re: Anti conceptie pil dochter

Bericht door Fraz1 » za 20 aug 2016, 19:52

Hoi Dees,

Redelijk, ik ben er nog steeds niet geheel gerust op maar zie wel in dat de voordelen van geen pms dagen groter zijn dan de eventuele risico's voor nu.

Wel heb ik haar aangeraden als ze ongeveer 25 jaar is opnieuw E.e.a. Te overwegen en info in te winnen mb.t. Erfelijkheid en de hormonale anticonceptie pil.

Voor eierstokkanker ben ik eerlijk gezegd en misschien raar, niet zo bevreesd. Dat heb ik niet gehad, wel 2 x borstkanker op een of andere manier.

Groetjes

Fraz

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”