Vermoeden van borstkanker bij man, weinig informatie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Barbapapa

Vermoeden van borstkanker bij man, weinig informatie

Bericht door Barbapapa » za 13 aug 2016, 11:55

Hallo allemaal,

Ik ben een man van 38 en woon in de kop van Noord-Holland.

Al enige tijd heb ik last van wit en soms pussige afscheiding en bloed/lichtbruin vocht uit een melkgang van mijn rechtertepel.

Uiteraard mee naar de huisarts geweest en doorverwezen naar de internist. Die heeft lichamelijk onderzoek gedaan en daarna getest op allerlei tumormarkers.

Waaronder prolactinoom, etc. Meen dat ze het de alpha test noemen.

Daaruit kwam naar voren dat er geen verhoogde hormoonwaaren waren, maar ook geen ontstekingswaarden.

De internist maakt zich daardoor zorgen, omdat hij stel dat als er een ontsteking in de borst zou zitten er een verhoogde ontstekingswaarde in het bloed te zien zou zijn. Borstvorming door een schommeling de hormoonspiegel sloot hij ook uit doordat deze prima zijn.

Nu doorgestuurd naar de mammapoli en donderdag heen voor onderzoek en eventueel een punctie.

Vreemde is dat ik niet echt een knobbel kan voelen in mijn borst. Wel voelde de arts dat het weefsel wat harder/strakker aanvoelt. Ook is de borst aan de rechter kant groter dan de linkerkant. Verder geen warmte waar te nemen, en ook is het vrijwel pijnloos. Wel heb ik bij tijd en wijlen een enorm jeuk aan de tepelhof.

Ik kan zo weinig informatie vinden, en vooral over tumoren waarbij niet specifiek sprake is van knobbels.

Zijn er mensen die wellicht weten waar meer informatie te vinden is, of die deze klachten herkennen? Ook vraag ik me af of het mogelijk is om een borst tumor te hebben die geen mannelijk of vrouwelijk hormoon aanmaakt? Anders hadden ze toch een verhoogde hormoonspiegel moeten waarnemen?

Het maakt me onzeker dat er zo weinig te vinden is wat mannen betreft.

Hartelijke groeten,

Een bezorgde kerel.

Dees
Beheerder

Re: Vermoeden van borstkanker bij man, weinig informatie

Bericht door Dees » za 13 aug 2016, 17:18

Hoi bezorgde kerel, wat goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Ik kan me je angst goed voorstellen. Natuurlijk word je angstig van de gedachte dat het borstkanker zou kunnen zijn. Ik zou graag willen zeggen dat dat écht niet kan, maar dat kan ik niet. Naar de mammapoli, eventueel een biopt en dan pathologisch onderzoek is de weg. Dat gaat donderdag gebeuren. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Het enige dat ik kan zeggen dat verzachtend is, is dat er maar héél weinig mannen borstkanker krijgen, ongeveer 100 per jaar. Maarja, daar heb je niks aan als je één van die 100 bent....

Borstkanker kan allerlei verschijningsvormen hebben. Zelf gebruik ik dit plaatje altijd:
Afbeelding

Borstkanker maakt geen hormonen aan. Aan het bloed kun je dus niet zien of het kanker is of niet.

Bij Borstkankervereniging Nederland is informatie over mannen en borstkanker te vinden. Dat vind je hier.

Ik kan je nog meer informatie geven, maar misschien is het verstandiger om eerst even af te wachten. Misschien kun je een klein kijkje nemen op deze checklist.

Er zijn ziekenhuizen waar je dezelfde dag terecht kunt en dezelfde dag uitslag hebt, mocht het te lang voor je duren. Stuur me dan even een mailtje: info@borstkankervragen.nl

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”