Brava

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Diela

Brava

Bericht door Diela » zo 07 aug 2016, 20:35

Hoi allemaal,
Ik heb de laatste tijd toevallig gehoord over BRAVA aft en de breast trial die is begonnen in nederland. Ik had de laatste 12 jaar een skin sparing mastectomie met (siliconen)reconstructie, maar omdat er nog wat borstweefsel was blijven zitten heb ik recent een borstamputatie ondergaan, dat valt toch wel wat tegen!
Ik zie een diep echt helemaal niet zitten, dus graag wilde ik meer informatie over de brava-aft procedure; heeft iemand er al ervaring mee?
Is het resultaat mooi of valt het tegen?
Ik woon nu in Belgie, weet iemand of het in Belgie ook mogelijk is?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Dees
Beheerder

Re: Brava

Bericht door Dees » zo 07 aug 2016, 21:47

Hoi Diela,
Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Er blijft altijd wel een beetje borstweefsel over. Dat is op zich geen reden om de borstreconstructie met siliconen weg te halen. Had je borstkanker of was je operatie preventief?

Brava-aft wordt in Nederland buiten studieverband (inderdaad de BREAST trial) niet vergoed. Er zijn dus weinig ervaringen. Wat ik begrepen heb van Amerikaanse fora is dat het met een kleine cup wel mooi kan zijn. Je moet dan wel een ideale plek hebben waar het vet geoogst kan worden. Je wilt niet dat je mooie borsten krijgt maar met lelijke putten op je heupen blijft zitten.

Ik weet niet of het in België mogelijk is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Agatha

Re: Brava

Bericht door Agatha » di 09 aug 2016, 00:25

Hoi Diela,
Ik hoop dat het je lukt om mee te doen aan een wetenschappelijk onderzoek in Nederland, zodat deze reconstructie vergoed wordt. Deelnemen aan de Breast Trial houdt in dat je ingeloot wordt in een van de twee onderzoeksarmen. De ene arm is de Brava methode, de andere arm is een prothese reconstructie. Vooraf word je gevraagd akkoord te gaan met deze werkwijze, dus je loopt het risico dat je uitgeloot wordt voor de Brava methode en daarna verplicht bent mee te doen aan de prothese reconstructie.
Dat klinkt dwingend, maar ik zou me daar niet druk over maken, want als je meedoet in een trial, dan mag je daar op elk moment uitstappen. Mocht je dus uitgeloot worden voor Brava, dan kun je direct aangeven dat je niet meer meedoet aan het onderzoek.
Veel succes!
Agatha

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”