Prognose berekenen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Team

Prognose berekenen

Bericht door Team » zo 07 aug 2016, 14:12

Verplaatst van elders
Hoi Dees,

Zou je voor mij de prognose kunnen berekenen.
Multifocale tumor: 5,85 cm
Sterk Her2 neu na Fish test
ER 100%
Leeftijd 42 jaar
Behandeling: 3xFEC, 6x PTC (Paclitaxel na 3 x geschrapt ivm ernstige bijwerkingen) + Trastuzumab en Pertuzumab. De Trastuzumab krijg ik in totaal 1 jaar.
Operatie en daarna hormoontherapie.

Gezien de grootte en aard van de tumor en het feit dat ik een B cup heb denk ik dat het een amputatie wordt. Maar door de goede respons op de chemo kan het zijn dat ze borstbesparend adviseren. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik zou willen. Wat voor mij ook zwaar meeweegt is het bestralen, want ook hier kun je schade van oplopen.

Groet,
Angel

Dees
Beheerder

Re: Prognose berekenen

Bericht door Dees » zo 07 aug 2016, 18:05

Hoi Angel, natuurlijk kan ik dat doen. Weet je ook wat de graad van de tumor was en of er okselklieren positief waren en zoja hoeveel?

Ik denk dat ze altijd dat gebied van bijna 6 cm weg willen nemen. De vraag is of er dan van je borst eigenlijk wel wat over blijft. Borstsparend wordt soms gepresenteerd als minder ingrijpend dan amputatie, maar ik ben het daar niet mee eens. Bestraling maakt een eventuele borstreconstructie moeilijker. Daarbij inderdaad, geeft bestraling ook restschade. Er zijn waarschijnlijk allerlei vormen van reconstructie mogelijk. Het is wel zaak daar tijdig over te beginnen, omdat niet alles in elk ziekenhuis kan en zo'n dubbele operatie wel gepland moet worden.

Met jouw antwoord op de graad en aantal positieve okselklieren kan ik de prognose uitrekenen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » zo 07 aug 2016, 18:16

Hoi Dees,

Bedankt voor je heldere uitleg

Tumor = Graad 2
Er was twijfel over 1 iets vergrote okselklier. Er is een punctie gedaan en de uitslag was negatief.
Dus geen kankercellen aangetroffen. De klier lichtte ook niet op bij MRI en PET - CT scan.

Groet,
Angel

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 07 aug 2016, 18:38

Beste gast, ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus.

Afbeelding
Bron: Predict Plus

Adjuvant Online zou ik anders ook invullen, maar is helaas nog steeds buiten werking. Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt eigenlijk hetzelfde.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan is na 10 jaar nog 73,2% in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 9% extra in leven. Hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 7,1% extra in leven is. Dankzij trastuzumab is nog 1 extra procent in leven. Oftewel, met chemo en hormoontherapie én trastuzumab is na 10 jaar nog 90,4% in leven.
Kanttekening (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt. Jij krijgt bijvoorbeeld niet alleen trastuzumab maar ook pertuzumab.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » ma 08 aug 2016, 07:44

Dankjewel Dees! Hier kan ik zeker wat mee. Ik had deze uitkomst niet verwacht. Ik weet dat er geen enkele garantie is, maar het geeft me goede moed voor het vervolg van de behandeling.

Groet,
Angel

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”