Zoladex en Tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Aveentje87

Zoladex en Tamoxifen

Bericht door Aveentje87 » di 02 aug 2016, 09:41

Goedemorgen,

Op mijn 27e heb ik hormonale borstkanker gehad en ben inmiddels genezen.
Al ruim een jaar slik ik Tamoxifen en 3 maandelijks een zoladex injectie. Nu vraag ik me af of ik hierdoor heen zwanger kan raken. Ik heb geen menstruatie meer gehad sinds ik deze medicatie slik. Wel nog na mijn chemo ben ik twee keer ongesteld geweest.
En wat zouden gevolgen zijn als ik per ongeluk zwanger raak, zou je het dan mogen houden?

Hoor graag! Dank alvast

Dees
Beheerder

Re: Zoladex en Tamoxifen

Bericht door Dees » di 02 aug 2016, 11:26

Hoi Aveentje87, met hormonale borstkanker bedoel je vast dat er hormoonreceptoren op de tumor zaten. Je slikt nu tamoxifen en krijgt spuiten Zoladex om de kans te verkleinen dat je uitzaaiingen op afstand krijgt. Bij hormoonreceptor positieve borstkanker kun je altijd nog uitzaaiingen krijgen, ook na 5, 10, 15 of 20 jaar. Die kans wordt met de tijd wel steeds kleiner. Van 'genezen' zou ik dus niet durven spreken.

Zoladex legt je eierstokken plat, dus als Zoladex goed werkt kun je daar doorheen niet zwanger raken. Dat je geen menstruatie krijgt, is heel normaal als je Zoladex krijgt. Dat is een teken dat het goed werkt.

Artsen willen het liefst dat je in elk geval vijf jaar hormoontherapie (Zoladex plus tamoxifen) volmaakt voordat je aan zwangerschap/kinderwens gaat denken. Er is echter onvoldoende bewijs dat zwangerschap na borstkanker een negatief effect zou hebben op de prognose. Daarom kan een zwangerschap niet afgeraden worden.
Hoewel de invloed van zwangerschap op de prognose van eerder behandelde borstkanker niet prospectief gerandomiseerd is uitgezocht laten meerdere retrospectieve studies geen slechtere prognose zien voor vrouwen die zwanger werden na eerder vastgestelde borstkanker. De gepubliceerde studies zijn veelal retrospectief, met de nodige selectiebias en bevatten veelal kleine series patiënten, die over een periode van vele jaren verzameld zijn. In een meta-analyse uit 2011 werd eveneens geen verschil in overleving waargenomen, waarbij overigens geen data bekend waren over de ER-status [Azim 2011 253]. Voor vrouwen met niet-hormoongevoelige borstkanker is derhalve geen rationale voor een negatief advies tot conceptie. Voor vrouwen met hormoongevoelige borstkanker is er geen algemeen advies te formuleren ten aanzien van conceptie en is individuele counseling aangewezen.
Bron: Richtlijn Fertiliteitsbehoud, 2016

Daar staat dat de studies die gedaan zijn, klein zijn en dat er teruggekeken is, dat er geen bewijs is gevonden dat zwangerschap na borstkanker een slechtere prognose geeft. Daar staat dat na een hormoongevoelige borstkanker er geen algemeen advies te formuleren is en dat je er met je arts over moet praten.
De prognose van je ziekte kan helpen in het maken van een keuze. Geadviseerd wordt na een borstkankerbehandeling twee tot vijf jaar te wachten met een zwangerschap. In deze periode is de kans dat de ziekte terugkomt het grootst. Een zwangerschap geeft geen groter risico op eventuele terugkeer van de ziekte.
Bron: Kinderwens na borstkanker- Borstkankervereniging

Je hebt na borstkanker natuurlijk altijd het risico dat deze uitzaait. Dan kun je nog wel behandeld worden, maar (vooralsnog) niet meer beter worden. Ik kan me voorstellen dat dat, gezien je leeftijd, reden is om te zeggen dat je beter even niet zwanger kunt raken, maar.....de gevolgen zijn niet medisch en daarom een zaak tussen jou en je partner. Het ergste wat jullie kan overkomen is dat jij weer ziek wordt, komt te overlijden en dat hij dan met jullie kindje verder moet. Dat is natuurlijk verschrikkelijk, begrijp me goed, maar bij sommige partners denk je: Die kan dat nooit en bij sommige partners denk je: Dat gaat ie wel redden. Dat is gespreksstof tussen jou en je partner.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”