Tepelbehoud

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

winterkindje

Tepelbehoud

Bericht door winterkindje » za 23 jul 2016, 09:56

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over tepelbehoud. Hoeveel risico heb je dan nog op borstkanker?

Dees
Beheerder

Re: Tepelbehoud

Bericht door Dees » za 23 jul 2016, 20:18

Hoi winterkindje, bedoel je als je preventief geopereerd wordt?

De Richtlijn Mammareconstructie zegt daarover:
Oncologische veiligheid op korte termijn

De kans op het ontwikkelen van een primair mammacarcinoom na een tepelsparende, profylactische ablatio met reconstructie lijkt na 12, respectievelijk 24 maanden laag te zijn.

Bronnen (Saccini et al, 2006; Sahin et al, 2013)
De kans op het ontwikkelen van borstkanker na een tepelsparende, preventieve amputatie met directe reconstructie lijkt 12 a 24 maanden na dato laag te zijn.

Ik vind nog een ander artikel, ook met een redelijk korte followup. 397 borsten tepelsparend geopereerd bij 201 BRCA 1/2-gendraagster. 150 preventieve operaties en 51 operaties na borstkanker. Met een gemiddelde follow-up van 32,6 maanden (variërend van 1-76 maanden). Er werd 4 van de 150 preventieve operaties (2.7 %) en 2 (3.9 %) van de 51 kankerpatiënten kanker gevonden tijdens de operatie. De tepel en telehof was bij 3 patiënten (5.8 %) betrokken. Bij de preventieve operaties had niemand snijranden met kanker rondom de tepel en tepelhof. Met een gemiddelde followup van 32.6 maanden (1-76 maande), werd er bij 4 patiënten opnieuw kanker gevonden, waarvan 3 bij het groepje kankerpatiënten en één na de preventieve operatie, maar bij niemand was de tepel en tepelhof betrokken.

Er zitten wel voordelen aan, vind ik, in elk geval dat je er soms nog een beetje gevoel in houdt.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » zo 24 jul 2016, 10:54

Inderdaad preventief. Ik ben 20 en heb nog even de tijd. Maar eigenlijk in totaal concludeer ik dat er weinig kans is dat er iets in je tepels ontstaat na de operatie als je ze behoudt.. het voordeel vind ik vooral dat ik dan een directe reconstructie kan doen omdat je meer huid overhoudt als je ze niet verwijdert, en het is natuurlijk fijn om nooit zonder tepels te hoeven zitten. Omdat ik nog jong ben zullen ze ook niet verplaatst hoeven worden. En het voelt toch meer eigen
Mag ik vragen wat jij zelf hebt gedaan? En weet je toevallig of ze in het alexander monro aan tepelbehoud doen.. en waarom ze er in sommige ziekenhuizen niet aan doen? Is dat vanwege risico of hebben ze de technieken gewoon niet...

Groetjes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 24 jul 2016, 14:55

Hoi Gast, met 20 jaar zou ik voorlopig helemaal niks doen, behalve jezelf in de gaten houden en aan de bel trekken als je iets afwijkends voelt. Het risico op borstkanker onder de 30 jaar is met BRCA1 en BRCA2 nog steeds heel klein:

Afbeelding

Afbeelding

De huidige stand van de wetenschap is inderdaad dat het risico na tepelbehoud heel klein is. Niet alle plastisch chirurgen kennen de richtlijn even goed. Sommigen willen 'het zekere voor het onzekere' nemen, soms ook uit angst ooit aangeklaagd te worden. Ik vind dat een slecht argument. Het is ook zeker zo dat niet alle plastisch chirurgen de techniek even goed beheersen.

Aan wat ik heb gedaan, heb je niks. Ik had kanker en een borstamputatie. Mijn tumor was 10x6x7 cm dus tepelsparen was niet echt een vraag. Ik heb een preventieve borstamputatie met reconstructie aan de andere kant gedaan, omdat mijn zus borstkanker kreeg. Mijn zus en ik hebben géén BRCA-mutatie en ook geen CHEK2.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » ma 25 jul 2016, 10:04

Dankjewel , hier kan ik zeker iets mee ;)
Groetjes

Gesloten

Terug naar “Juli 2016”