Neoadjuvante chemo of niet en rest van de behandeling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Neoadjuvante chemo of niet en rest van de behandeling

Berichtdoor Hamonsieur » vr 22 jul 2016, 10:02

Een vriendin van mij met BRCA belast heeft onlangs na onderzoek en punctie te horen gekregen dat ze een tumor van 2 cm heeft. De oksel is toen niet gecheckt maar na een week alsnog met 1 positieve klier als resultaat. Voorstel was neoadjuvante chemo, borstsparend opereren en bestraling. Ze loopt in t Amphia.

Second opinion in AvL gehad. Enige extra onderzoek wat gedaan is, is een uitgebreide echo; daar kwam niets nieuws uit. Het voorgestelde plan is als volgt: komende twee weken doen ze uitgebreide checks en onderzoeken naar de lichamelijke gezondheid; thorax foto's, een volledige PET scan van het hele lichaam, bloed onderzoek en intake gesprekken met de internist en bestralingsarts alvast ter voorbereiding. Dan na 2 a 3 weken starten ze met een chemo; heftige kuur van acht weken, aansluitend een vervolgkuur van zes weken. Dan maken ze een nieuwe mri, bekijken ze het resultaat en waarschijnlijk dan nog eens zes weken kuur. Na totaal 20 weken plannen ze dan de operatie en halen ze wat over is weg..

Ze twijfelde na eerste uitslagen in Amphia erg aan neoadjuvante chemo en zeker ook de bestraling omdat ze graag reconstructie wil (indien nodig na evt amputatie). Ze kon geen goed antwoord geven waarom neoadjuvante chemo beter zou zijn dan na afloop. Ik heb haar zo goed mogelijk uitgelegd wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Ik had verwacht dat t AvL duidelijker zou uitleggen waarom ze het een of het ander zou moeten/kunnen doen.

Als ik haar verhaal zo hoor wordt er redelijk 'standaard' met haar omgesprongen, maar ik ben er ook alweer een tijdje uit dus ben benieuwd wat jullie ervan zeggen
Zijzelf ook trouwens. Vandaar dat ik -met haar toestemming- de vraag hier stel.
Hamonsieur

Re: Neoadjuvante chemo of niet en rest van de behandeling

Berichtdoor Dees » vr 22 jul 2016, 16:10

Hoi Hamonsieur,
Wat een verhaal en zoals jij het beschrijft, lijkt er een groot verschil. Het AVL heeft absoluut meer expertise als het gaat om tumoren bij vrouwen met een BRCA-genmutatie. Is haar misschien een trial voorgesteld? Waarom schrijf je 'heftige kuur'?

Is er al duidelijk over de eigenschappen aanwezigheid van Hormoonreceptoren en van Her2Neu-receptoren?

Het voordeel van neoadjuvante chemo is dat je aan de tumor kunt zien hoe deze op de chemo reageert en dat je evt kunt kiezen voor een andere chemo als deze niet goed blijkt te werken. Daarbij geeft het tijd waarin ze kan nadenken over wat ze met haar borst en haar gezonde borst wil.

Is er een bijzondere reden waarom ze bij aanvang al willen controleren op uitzaaiingen op afstand met PETscan en Thoraxfoto? Wil ze dat weten? Heeft dat nut? Je zou ook kunnen zeggen, ik wil het niet weten en gewoon behandeld worden en dan zien we daarna wel weer verder. Misschien is het omdat ze eventueel in de Subito-studie kan of in de voorloper daarvan, de Oligo-studie. Dat zijn studies speciaal gericht op vrouwen met een BRCA-genmutatie en borstkanker.

Persoonlijk kan ik het advies 'borstsparend (en bestralen)' bij een vrouw met een BRCA-genmutatie niet zo goed begrijpen. Ze houdt immers een hoog risico om nog een keer borstkanker te krijgen. Vrouwen met een BRCA-genmutatie die kiezen voor een borstamputatie hebben, volgens een aantal onderzoeken, ook een verbeterde overlevingskans. Bijvoorbeeld dit artikel is daarover gepubliceerd.

Ik snap verder ook niet zo goed waarom de radiotherapeut (bestralingsarts) er nu al bij komt kijken. Is bestraling dan per definitie het voorstel? Waarom is dat?

We hebben een Facebookgroep speciaal voor vrouwen met een BRCA of CHEK2-genmutatie. Daar zitten nu bijna 1000 vrouwen in. Er is een subgroepje ontstaan van vrouwen met een BRCA-genmutatie die nu in de kankerbehandelingen zit of die afgerond heeft. Dat is misschien wel wat voor haar. Als ze zich aanmeldt, krijgt ze een berichtje. Dat berichtje kan in de verborgen Inbox van Facebook terechtkomen, dus dan moet ze daar even kijken.

Ik hoop dat je vriendin, als ze enigszins van de schok bekomen is, vragen gaat stellen en zelf mee gaat beslissen....

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Neoadjuvante chemo of niet en rest van de behandeling

Berichtdoor Dees » vr 22 jul 2016, 19:51

Ik denk dat je vriendin wellicht nog aanknopingspunten vindt in de presentatie van professor Linn tijdens het BRCA-congres, over BRCA en borstkanker.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016