Littekens na dieplap

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Littekens na dieplap

Berichtdoor Gast » di 19 jul 2016, 15:02

Ik heb enkele jaren geleden een Dieplap gehad. Die was prima gelukt, maar ik kreeg infecties en heb lelijke littekens. Los daarvan zijn de littekens ook verdikt. In de buikborst is het litteken ingespoten en dat litteken is mooi plat geworden. Mijn buiklitteken is onregelmatig en op een stuk pijnlijk. Navel is ook verdikt. Jaar daarna heb ik de andere (goede) borst laten doen en ook deze littekens (onder de borst en de tepel) zijn erg verdikt en onder de borst ook pijnlijk. Ik was er eigenlijk wel klaar mee en heb hier niet meer naar laten kijken. Ook omdat het mij bijzonder pijnlijk lijkt om in de goede borst die spuiten te laten zetten (en die moeten meerdere malen met weken tussenpozen worden herhaald). Bij de dieplapborst voel je die spuiten niet.
Nu moest ik vanmorgen voor de jaarlijkse controle naar het mammacentrum en ik moest extra foto's laten maken en daarna een echo omdat het litteken zo verdikt is en er verkalking in het litteken zit. Over een half jaar voor de zekerheid nog een keer terug. En nu zit ik er toch een beetje mee. Zou toch graag die littekens anders zien of minder en vraag me af of er meer mensen met deze ervaring zijn en wat er eventueel (nog) aan te doen is, zonder die gemene spuiten. De littekens zijn nog steeds actief. Heb ook maandenlang siliconenpleisters gebruikt zonder het gewenste resultaat.
Gast

Re: Littekens na dieplap

Berichtdoor Dees » wo 20 jul 2016, 14:16

Hoi gast, wat ontzettend naar zeg. Wat je beschrijft zijn, volgens mij, hypertrofische littekens of keloid. Hier staat meer informatie. Er worden ook technieken genoemd om deze littekenvorming te verminderen. Helaas weet ik er zelf verder niets van.

Ik hoop dat je over een half jaar weer hoort dat het niks is. Trek aan de bel als er iets verandert.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016