Bisfosfonaat en anastrozol studie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bisfosfonaat en anastrozol studie

Berichtdoor annekes » zo 17 jul 2016, 06:40

Omdat ik anastrozol gebruik als anti hormonale therapie heb ik een botdichtheidsmeting gehad. Deze was prima in orde. De oncoloog gaf aan dat er uit studies is gebleken dat een combinatie van anastrozol en bisfosfonaat een betere overlevingskans blijkt te geven dus stelde hij voor om toch, ook al is het niet nodig voor de botdichtheid, Ibandroninezuur te gaan gebruiken. Ik kan echter nergens iets vinden hierover. Weten jullie hier iets van?
annekes

Re: Bisfosfonaat en anastrozol studie

Berichtdoor annekes » zo 17 jul 2016, 08:48

Heb het artikel al gevonden in een eerder topic!
annekes

Berichtdoor Dees » zo 17 jul 2016, 15:27

(ik heb je naam even aangepast)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Wepe » di 19 jul 2016, 21:08

Vraag:
Bij mij is het precies andersom ik slik sinds 2 weken anastrozol. Mijn botdichtheidsmeting was ook uitstekend, en krijg geen bifosfonaten voorgeschreven. Ik word in Frankrijk behandeld.
Is de combinatie aromataseremmer en bifosfonaat in Nederland al tot protocol verworden??
Wordt de combinatie binnenkort in andere landen van Europa protocol? Lees eigenlijk alleen maar goede berichten van de combinatie. Behalve dan de problemen die je in je kaak kunt krijgen.
Moet ik er om vragen of heeft het ook te maken met de soort BK, stadium, invasiviteit etc?
Dank alvast voor beantwoording.
Wepe

Berichtdoor Dees » wo 20 jul 2016, 14:18

Wepe schreef:Is de combinatie aromataseremmer en bifosfonaat in Nederland al tot protocol verworden?? Wordt de combinatie binnenkort in andere landen van Europa protocol?

Het is in Nederland zeker geen protocol geworden. Ik heb ook niet de indruk dat het in de rest van Europa al protocol zou zijn. Informeren en erover discussiƫren met je oncoloog kan altijd.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Wepe » wo 20 jul 2016, 18:43

Dank voor het antwoord Dees. Wordt zeer gewaardeerd!
Mijn vraag is ook een beetje: komen bepaalde BK's eerder in aanmerking dan andere?
Of is dit bij mij hier in Clermont een geval van onwetenheid/eigenwijsheid radiotherapeut (de oncoloog die mij de arimidex voorschreef).
Dat dan weer wel alleen armidex en niet de kloon ivm bijwerkingen die minder zouden zijn met arimidex.
Wepe

Berichtdoor Kittekat » do 21 jul 2016, 06:34

Goede morgen,

Afgelopen maand heb ik mijn controle bij de oncoloog gehad. Ik slik nu 9 maanden Anastrozol na bijna 3 jaar Tamoxifen en 6 chemo's. Mijn dexa scan was binnen de normen, ik ben 58 jaar.
Hij stelde voor, naar aanleiding van de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek, om met bisfosfonaten en vitamine D/calcium te beginnen. Zijn argumenten waren dat het mogelijk een positieve invloed heeft op het niet krijgen van uitzaaiingen in de botten. ( statistisch is de kans klein om uitzaaiingen te krijgen, maar ja aan garanties doet hij niet). En het kan osteoporose voorkomen. Ik zie van nabij, 2 van mijn zussen hebben osteoporose, wat osteoporose met je leven doet.
Ik heb ervoor gekozen om het te gaan proberen. Met dezelfde argumenten waarom ik ook de HT neem.
Zolang de bijwerkingen voor mij acceptabel zijn ga ik er mee door, stoppen kan altijd. En ik wil niet in het "had ik maar" terecht komen. Meestal hebben mensen meer spijt van wat ze niet gedaan hebben, dan van de dingen die ze wel hebben gedaan.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Zonnige groet.
Kittekat

Keer terug naar Juli 2016