Oedeem in geopereerde borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Oedeem in geopereerde borst

Berichtdoor Fredje » vr 15 jul 2016, 15:12

Wie heeft er ervaring met een oedeemborst? Ik ben 14 jaar geleden borstsparend geopereerd, heb bestraling, chemo, hormoontherapie gehad en eierstokken eruit. Ik was toen 38.
Heb vrij snel last gekregen van oedeem in borst, maar is niets aan te doen zei men toen.
Tijden zijn veranderd geloof ik.
Sinds een paar dagen ineens toename oedeem en vandaag naar mammapoli geweest.
Mammo en echo gehad en geen tumor of zo.
We toename vetnecrose bij litteken en veel vocht.
Verwijzing huidtherapeut gekregen.

Veel gezocht op internet, maar vind van alles over oedeemarm, nooit borst. Zoek dus lotgenoten.
Fredje

Re: Oedeem in geopereerde borst

Berichtdoor Dees » vr 15 jul 2016, 19:35

Hoi Fredje, wat ontzettend vervelend..... Ik ken het wel, van vrouwen uit mijn lotgenotengroep. Het is de schade van de bestraling. Ik ken in elk geval één vrouw die daardoor alsnog voor een amputatie met directe reconstructie heeft gekozen. Bij mijn eigen reconstructie is destijds ook veel littekenweefsel uit mijn borst en oksel weggenomen en dat heeft me enorm veel goed gedaan.

Het is wellicht radicaal maar zo'n oedeemborst is ook echt heel naar he....

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Anneke78 » zo 17 jul 2016, 01:23

Fredje Ik ben vijf keer in mijn linkeroksel geopereerd en heb twee ronden bestralingen op mijn oksel en okseltop gehad. Doordat ik daar lymfeklieren mis en alles stuk bestraald is, heb ik voornamelijk oedeem aan de boven-en zijkant van mijn linkerborst, het loopt door richting mijn sleutelbeen en borstbeen. Ik heb echter helemaal geen oedeem in mijn linkerarm (afkloppen!)

Je schrijft dat je de afgelopen dagen meer last gekregen hebt. Dat heb ik ook. Bij mij hangt het heel erg samen met luchtdrukwisselingen en temperatuurschommelingen. De afgelopen dagen is het vocht heel erg toegenomen: de zwelling is dikker, het voelt harder, het loopt verder door, op bepaalde plekken trekken deuken in de huid, striemen van kleding blijven in de huid staan, het begint te tintelen. Als het aan het einde van de week afkoelt en er komt onweer, dan weet ik dat de zwelling daarna weer zal afnemen. Ik heb altijd oedeem op die plekken, maar normaliter is het niet heel extreem en is er voor mij goed mee te leven. Ik krijg er geen oedeemtherapie voor. Als ik merk dat het oedeem toeneemt, denk ik er wel om dat ik even tijdelijk geen beha en strak hemdje draag.

Sterkte ermee!
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)
Anneke78

Berichtdoor Kittekat » do 21 jul 2016, 06:41

Hallo Fredje,

Ik heb ook oedeem in mijn borst en net als bij Anneke reageert het op het weer. Mijn borst doet het wat dat betreft beter dan de barometer!
Ik heb veel aan mijn oedeemtherapeute, ze behandelt me en heeft hele goede tips en trucs wat betreft zelfmanagement. Ik loop al een tijdje mee en heb mijn eigen lijf leren kennen. Mijn afspraken zijn nu op mijn initiatief. Voor mij werkt dit heel goed.
Oedeemtherapie zit in het basispakket, wel rekening houden met het eigen risico!
Zonnige groet,
Kittekat

Keer terug naar Juli 2016