Invasief micropapillair carcinoom

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Invasief micropapillair carcinoom

Berichtdoor Elizabeth » zo 10 jul 2016, 20:34

Dag Dees,

Wat is eigenlijk het verschil tussen invasief micropapillair carcinoom en invasief ductaal carcinoom? Of is er geen verschil?
Ben vorige week vergeten het te vragen tijdens controle.
(Ik heb 'invasief carcinoom met cis' van 1.5 cm in mijn path.rapport van 2014 staan en bij type invasieve tumor (WHO): Invasief micropapillair carcinoom

In mijn informatieboekje staat gewoon een x bij IDC...
En ja, natuurlijk: alvast bedankt voor je antwoord...

Vriendelijke groeten, Elizabeth
Elizabeth

Re: Invasief micropapillair carcinoom

Berichtdoor Elizabeth » ma 11 jul 2016, 19:30

Dag Dees,ik heb inmiddels ondekt dat je dit type carcinoom besproken hebt afgelopen 12 mei 2016.
Het was slikken toen ik de info las...verder vond ik niet veel op internet. Nooit bij stilgestaan dat ik naast die ellendige her2neu ook nog invasief micropapillair carcinoom had ipv 'gewoon IDC'

Ik zal de mammacareverpleegkundige vragen wat dit (met alle info van het path.rapport) voor mij eigenlijk betekent. Predict plus had ze toen ingevuld, dit gaf een positief beeld. Nu voelt het minder positief.. Moet even schakelen, hoop dat verpleegkundige inzicht geeft.
Je hoeft dus niet meer mijn vraag te beantwoorden.
Hartelijke groeten,
Elizabeth
Elizabeth

Re: Invasief micropapillair carcinoom

Berichtdoor Dees » di 12 jul 2016, 14:14

Elisabeth, excuses, ik had over je vraag heen gelezen. Ik ben blij dat je het antwoord van 12 mei al gevonden had. Ik plak het hier even voor de volledigheid:

Dees schreef:Ik vind deze informatie en die is tamelijk tegenstrijdig.
* Very aggressive with poor prognosis (Adv Anat Pathol 2004;11:297)
* 95% have lymph node metastases at presentation
* 70% recur, 50% die of disease
* Similar prognosis as other breast carcinoma subtypes if node status, tumor size and other classic prognostic markers are considered (Hum Pathol 1999;30:1459)
* Focal component found in 6% of all breast carcinomas - these cases have same poor prognosis regardless of amount of micropapillary component (Mod Pathol 2001;14:836, Am J Clin Pathol 2006;126:740); exception is that presence of micropapillary pattern in mucinous / colloid carcinoma of breast may have no clinical significance (Int J Surg Pathol 2008;16:251)
* Presence of micropapillary features and retraction artifact in core biopsies predicts nodal metastases (Am J Surg Pathol 2009;33:202)

Enerzijds wordt gezegd slechte prognose, anderzijds vergelijkbare prognose met gewone ductale borstkanker als de klassieke kenmerken gelijk zijn. Ook staat er micropapillary pattern in mucinous/colloid carcinoma geen klinische betekenis heeft. Heb je een kopie van het verslag van de patholoog gekregen?

Ik zou in elk geval naar bv het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis gaan en een second opinion aanvragen op het weefsel.

Als het ├ęcht zo is dat de prognose slecht is, dan is na verloop van tijd nog steeds ongeveer 50% in leven.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016