poortwachtersklier

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

poortwachtersklier

Berichtdoor Clementine » vr 08 jul 2016, 11:52

Bij mij is bij toeval een klein plekje van 3 mm aangekleurd in de MRI
Er is een echo en een punctie uitgevoerd.
Een biopt kon niet omdat het te klein is.
Nu ga ik een traject in van een borstbesparende operatie en het verwijderen van de poortwachtersklier.
De uitslag van de punctie is nog onduidelijk. Het plekje kan ook goedaardig zijn.
Is het verwijderen van de poortwachtersklier dan niet voorbarig? Wat zijn de risico's als ik het wel of niet laat doen?
Groeten van Clementine
Clementine

Re: poortwachtersklier

Berichtdoor Dees » vr 08 jul 2016, 17:15

Hoi Clementine,
He wat een spanning. Aarzel aarzel..... Ja het is voorbarig, maar als het borstkanker is en de tumor is eruit, dan kunnen ze die poortwachtersklier niet meer bepalen. Of die poortwachtersklier aangedaan is of niet, is een element om te bepalen hoe je nabehandeld 'moet' worden.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de poortwachtersklier wel bepaald wordt, maar niet verwijderd en dat deze dan met een marker gemarkeerd wordt, bijvoorbeeld een jodiumzaadje. Als dan duidelijk is dat het kanker is, kan deze verwijderd worden en als duidelijk is dat dat niet zo is, kan deze blijven zitten.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar het is wellicht iets om te bespreken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Clementine » ma 11 jul 2016, 14:07

Dank je wel voor je antwoord Dees.
Ik denk dat ik het dan toch maar in 1x laat doen.
Zit nu al een maand in onzekerheid.
Eerst na onderzoeken wat achteraf een fout positieve uitslag van het bev. onderzoek borstkanker was en nu door dat plekje wat per toeval door de MRI is ontdekt.En daardoor weer de molen in
Ben ook zo alert omdat na ,wat achteraf, ook een fout positieve uitslag van bev. onderzoek baarmoederhals kanker was zoveel onnodige onderzoeken heb gehad tot operatie aan toe. Nooit wat gevonden. Ook 25 jr daarna alles ok. Nou weet ik best dat je dan blij moet zijn (en ook bent) maar je zit al die tijd met dezelfde stress.
Clementine

Berichtdoor Dees » di 12 jul 2016, 12:07

Ik vind dat een vrij ingrijpende ingreep voor een aankleurend plekje dat wellicht helemaal geen kanker is. Die operatie beschadigen je namelijk wel. Kunnen ze dat plekje niet met een biopt weghalen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Clementine » di 12 jul 2016, 13:23

ja, dat vind ik ook Dees.
Maar hun argument is dat middels een biopt het plekje weg is aangezien de naald even groot is als het plekje.
Je zou zeggen: opgelost
Maar een biopt is geen behandeling vlg. hun optiek maar een diagnostiek...
Alles staat nu ingepland.
Moet wel op 3 locaties zijn.
Morgen heb ik nog een kennismakingsgesprek met de chirurg (ik ken hem nog niet)
Ik ga het weer opperen...
Clementine

Berichtdoor Clementine » di 12 jul 2016, 13:51

Ik ben nog even in het dossiertje gedoken:
N.a.v. punctie: matig celrijk materiaal met groepen a typische cellen verdacht voor maligniteit Code: onzeker maligne. te klein voor true-cut Biopt
Misschien kan jij hier iets mee
Ik vertaal het als: het kan nog alle kanten op..
Clementine

Berichtdoor Dees » di 12 jul 2016, 14:02

Je zou ook kunnen zeggen, we doen twee maanden niks en kijken opnieuw. Een second opinion vragen vind ik ook nog een optie...

Nee de tekst zegt me verder niks, behalve wat jij ook concludeert: Het kan alle kanten op.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Clementine » ma 25 jul 2016, 15:34

Hoi Dees,
Vorige week vrijdag geopereerd. Borstbesparende operatie en verwijdering poortwachtersklier.
Krijg 1 augustus de uitslag...
Mijn vraag is: hoeveel erger is graad 2 t.o.v. graad 1 ?
Het kan nog steeds goedaardig zijn. (vlg mijn huisarts 50%) De doktoren gaan uit van de negatieve variant. Bij graad 1 kun je er nog voor kiezen geen bestraling te willen . Maar wat is graad 2? Het plekje was 'maar' 3 mm
Clementine

Berichtdoor Dees » ma 25 jul 2016, 19:47

Hoi Clementine, jeetje. Dat ging snel. Herstel je goed?
Je vraag 'hoeveel erger is graad 2 dan graad 1' is niet te beantwoorden. Er zijn nog zo ontzettend veel andere kenmerken die een rol spelen. Bij graad 1 kun je besluiten om bestraling te laten zitten, maar bij graad 2 en graad 3 kán dat ook. 3 mm is in elk geval gunstig.

Hier vind je meer informatie waarmee je tzt het pathologisch rapport kunt lezen. Kun je hier nu mee vooruit?

Ik duim gewoon dat je 1 augustus hoort dat het goedaardig was.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Clementine » di 26 jul 2016, 08:41

Hoi Dees
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zie effe niet wat je hebt bijgesloten maar ik heb zelf ook van internet een rapport gehaald waarmee je het kan 'lezen '.
lichamelijk gaat het goed.
Mentaal pieker ik en ben me aan het voorbereiden.
Ze pushen erg op bestraling als protocol. Ik zie op internet dat veel vrouwen ermee worstelen maar uiteindelijk doen ze het allemaal omdat ze 'bang' worden gemaakt voor het vergeten celletje en dat het dan invasief kan worden als het terugkomt.
Ik ben er nog niet uit.
Kost veel energie
Clementine

Volgende

Keer terug naar Juli 2016