Extra last van astma bij chemo.

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anja123

Extra last van astma bij chemo.

Bericht door Anja123 » za 25 jun 2016, 15:39

Omdat er uit mammaprinten bleek dat 1 vd 3 tumoren een hoog risico op uitzaaiingen uitwees ben ik toch aan chemo behandeling begonnen. Heb mijn eerste chemo nu bijna 3 weken geleden gehad, aanstaande dinsdag krijg ik de 2e....als bloedwaarden goed zijn natuurlijk. Heb vooral deze laatste week last van mijn luchtwegen, heb ook elke dag koorts gehad maar net niet boven de 38,5. Mijn bloedwaarden zijn altijd wat aan de hoge kant omdat het een chronische ontsteking is. Heb het hier helemaal niet met de oncologie over gehad. Mocht gewoon dagelijks mijn Seretide blijven gebruiken ( 1x per dag ). Nu maak ik me zorgen over de 2e kuur omdat ik qua hoesten en benauwdheid hier slechter aan toe ben dan bij aanvang vd 1e kuur.....maandag eerst bloedprikken en gesprek oncologieverpleegkundige. Zou antibiotica niet verstandig zijn...?

Dees
Beheerder

Re: Extra last van astma bij chemo.

Bericht door Dees » zo 26 jun 2016, 11:27

Hoi Anja, spannend en lastig ook ivm met je longaandoening. Je schrijft dat je bloedwaarden al aan de hoge kant zijn. Welke bloedwaarden bedoel je dan? Leucocyten (witte bloedcellen) zijn verhoogd bij ontsteking, maar na chemo zijn ze vaak juist laag en te laag geeft koorts (en kan gevaarlijk zijn). De vraag is dus of dat zo erg is. Hoesten en benauwdheid is wel vervelend. Het lijkt me goed om dat te bespreken en te kijken of daar iets aan gedaan kan worden. Ik heb na chemo hooikoorts gekregen, met name tranende ogen en als ik dat heb, slik ik een loratadine (hooikoortspilletje van het Kruidvat) en dan heb ik nergens last van. Hooikoortspilletjes remmen histamine. Je zou best kunnen proberen of je daar baat bij hebt.

Je krijgt de eerste dagen dexamethason he? Dat is een ontstekingsremmer. Misschien kun je die langzamer afbouwen en evt op lagere dosis langer slikken.

Preventief antibiotica, tja, eigenlijk liever niet. Er is nu geen sprake van een bacterie. Tegen virussen helpt antibiotica niet. Verder kun je natuurlijk resistent raken voor de antibiotica en dan kom je bij een bacteriële aandoening helemaal in de problemen. Je kunt er ook maagklachten van krijgen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2016”