borstreconstructie water of silicone basis

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jules

borstreconstructie water of silicone basis

Bericht door Jules » do 16 jun 2016, 21:35

Hallo, ik heb in 4,5 maand tijd de tac kuur chemo gehad. Nu is het tijd voor de operatie, ik heb gekozen voor amputatie en expanders. Zeer waarschijnlijk geen bestraling nodig, de operatie is al helemaal besproken en afgesproken behalve dat ik niet goed weet of ik voor water of silicone protheses moet gaan. Zijn er overduidelijke voor en nadelen? Ik heb brochures gelezen over allebei de opties maar ik weet het niet zo goed.

Willemien

Re: borstreconstructie water of silicone basis

Bericht door Willemien » za 18 jun 2016, 14:27

Hallo Jules,
Ik wilde graag een prothese met een zoutoplossing omdat ik de gelprotheses wat eng vond na dat PIP verhaal.
Mijn plastisch chirurg werkt niet meer met de waterprotheses. Ze voldeden niet. Volgens haar zou je het in het gekste geval kunnen horen klotsen. Ik heb daarna met een kennis gesproken die in het verleden de waterprothese gehad heeft. Ook haar beviel het niet. Water neemt de vorm van de omgeving aan, gel doet dat niet en behoudt zijn vorm. Ze was ontevreden over de vormvastigheid van de waterprothese en heeft uiteindelijk de prothese laten vervangen door een gelprothese.
Het gaat er uiteindelijk om waar jij je het best bij voelt, maar het is inderdaad verstandig om je goed te laten voorlichten over de voors en tegens.
Groeten Willemien

Hanne1961

Re: borstreconstructie water of silicone basis

Bericht door Hanne1961 » do 30 jun 2016, 23:08

Hallo Jules,

Ik heb zelf een reconstructie met siliconenprotheses gehad. Anderhalf jaar later bleek ik wederom ziek te zijn van mijn siliconenprothese. Ik kreeg de diagnose Sjögren. Ern autoimmuunziekte waarvan je niet kunt genezen.
Mijn siliconenprothese is vervangen door een monobloc-hydrogelprothese. Deze is gevuld met een water suiker oplossing. In vergelijking met de siliconenprothese is deze veel zachter en natuurlijker.
Ik heb ze beiden gehad dus kan het weten. Verder is deze niet schadrlijk als hij gaat lekken. Suiker en water zijn lichaamseigen stoffen.
De siliconenprotheses zijn nog steeds niet bewezen veilig. Zweten allemaal dus kunnen er siliconendeeltjes door je lichaam gaan zwerven. Dit is een uitspraak van het IGZ.
De monobloc-hydrogelprothese wordt vrijwel niet in de reguliere ziekenhuizen gebruikt omdat ze verl duurder zijn en veel plastisch chirurgen de techniek van het plaatsten van deze protheses niet begeersen. Dat verschilt nogal met de siliconenprothese. Wel in privéklinieken en sommige academische ziekenhuizen.
Ikzelf zou nooit meer voor een siliconenprothese kiezen, daar ik nu na 6 jaar nog steeds dagelijks met de klachten van mijn autoimmuunziekte wordt geconfronteerd nadat ik borstkanker heb overleefd.

Moeilijke keuze.....
Sterkte
Hanne1961

Gesloten

Terug naar “Juni 2016”