okselklier nog steeds verdacht?!

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Angel

okselklier nog steeds verdacht?!

Bericht door Angel » ma 13 jun 2016, 15:08

Hallo allemaal,

Begin februari 2016 is er bij mij lobulaire borstkanker vastgesteld. Tumor groter dan 5 cm, multifocaal. Kalkspatjes. Her2 positief en 100% hormoongevoelig. Tijdens de echo op de mammapoli werd er 1 klier (oksel)gezien waarover men twijfelde. Uitslag punctie oksel= geen kankercellen aangetroffen. Ook lichtte de klier niet op bij Pet/CT scan en MRI. In maart ben ik gestart met neo adjuvante chemo, 3x FEC + pertuzumab en trastuzumab. Na 3 kuren een tussentijdse MRI en was de tumor niet meer te zien! Ook gaf de chirurg aan dat de, ja daar is ie weer, de oksel klier ( die niet voor mij niet voelbaar is) was gekrompen.
Mijn Internist Oncoloog blijft steeds terugkomen op deze eerder verdachte klier en bij ons laatste gesprek in mei vroeg ze : die klier was toch schoon? :shock: Ik moet hierbij zeggen dat mijn internist pas na mijn diagnose gestart is in het ziekenhuis waar ik behandeld word.
Ik krijg na de goede uitslag mbt de tumor toch steeds meer de zenuwen over de okselklier. Wat als ze verkeerd geprikt hebben en er wel kankercellen zaten. Kan ik er vanuit gaan dat de chemo ze de das om heeft gedaan?

Dees
Beheerder

Re: okselklier nog steeds verdacht?!

Bericht door Dees » ma 13 jun 2016, 16:43

Hoi Angel, begrijp ik goed dat er geen schildklierprocedure is gedaan? Dat had, volgens mij, wel gemoeten. Wat je zou kunnen voorstellen is om dat alsnog te doen bij de operatie. Vinden ze dan wel kankercellen in die schildwachtklier, dan is die er in elk geval al uit. Dan zou je kunnen voorstellen om te bestralen op je oksel. Ik vermoed dat ze je toch willen bestralen vanwege de grootte van de tumor. Dan is de oksel meenemen maar een klein beetje meer. Bestraling van de oksel geeft dezelfde overlevingskansen als de okselklieren eruit halen. Het geeft wel minder risico op lymfoedeem (wat toch een hele hinderlijke klacht is), zie Amarostrial.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » di 14 jun 2016, 08:12

Hoi Dees, De regieverpleegkundige heeft onlangs aangegeven dat ze dit gaan doen voor de operatie. Waar ik ook mee zit is dat ik gelezen heb dat een schildwachtklierprocedure na chemo minder betrouwbaar is, dit zelfde geldt toch ook voor een schildwachtklierprocedure bij grotere tumoren en multifocaal?

Groeten,
Angel

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 14 jun 2016, 17:52

Hoi Angel,
De vraag is, verslechtert het je overlevingskansen als je okselklieren blijven zitten? Waarschijnlijk is dat niet zo. Je hebt supergoed op chemo gereageerd, je krijgt nog een jaar pertuzumab en trastuzumab én hormoontherapie. De vraag is echt of okselklieren weghalen of bestralen daar bovenop nog veel toevoegt. Okselklieren laten zitten scheelt in elk geval veel bij het risico op lymfoedeem.

Mijn situatie 9 jaar geleden was vergelijkbaar met die van jou. Mijn tumor was 10x6x7 cm en ik had positieve okselklieren, in elk geval twee. Ik heb alleen trastuzumab gehad en 2,5 jaar een aromataseremmer. Mijn tumor was sterk Her2Neu+ en 20% oestrogeengevoelig. Na de chemo was de complete tumor weg en in de schildwachtklier zaten slechts een paar cellen. Ze hebben toen besloten me te bestralen, ook gezien de grootte van de tumor, en me ook op mijn oksel te bestralen. Ik ben nu 9 jaar verder. Geen uitzaaiingen voor zover ik weet en niet dood, dat weet ik zeker :smile:

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Angel

Bericht door Angel » wo 15 jun 2016, 16:44

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik voel ook meer voor bestralen mocht dit aan de orde zijn. Ik zit nu echter midden in een andere kuur en daar heb ik een dringende vraag over. Ik zal de nieuwe vraag zo stellen.

Gesloten

Terug naar “Juni 2016”