Zwanger na borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Irene

Zwanger na borstkanker

Bericht door Irene » di 31 mei 2016, 11:14

Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik ben nu net 40 jaar. Ik heb drie kindjes. In 2014 kreeg ik te horen dat ik borstkanker had. Triple negatief. Er waren klieren aangetast achter het borstbeen en rond het sleutelbeen. Ik heb chemo gehad en nu lijkt alles weg. Ze hebben me toen voorgesteld om eicellen in te vriezen. Ik dacht dat ik niet meer zwanger kon worden.

Nu blijk ik toch zwanger te zijn. Ik heb mijn arts gebeld maar zij zegt dat ik niet zwanger mag worden en mijn kindje weg moet laten halen. Dat begrijp ik niet. Ik zou dit kindje heel graag houden maar mijn man is bang dat hij daardoor mij verliest

Dees
Beheerder

Re: Zwanger na borstkanker

Bericht door Dees » di 31 mei 2016, 11:26

Hoi Irene, eigenlijk wil ik je gewoon van harte feliciteren met je zwangerschap. Er is onvoldoende bewijs dat zwangerschap na borstkanker een negatief effect zou hebben op de prognose. Daarom kan een zwangerschap niet afgeraden worden.
De slechtere prognose van zwangerschap geassocieerd mammacarcinoom berust niet op een nadelige beïnvloeding van de prognose door de zwangerschap, maar op een ongunstig stadium door laat ontdekken van de ziekte en ongunstige tumorkenmerken in deze jonge subpopulatie.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Hier staat dat het dus niet door de zwangerschap komt dat vrouwen die borstkanker krijgen terwijl ze zwanger zijn, maar doordat vrouwen jonger zijn dan gemiddeld en dat de tumor door de borstkanker later opgemerkt kan worden.
Zwangerschap na behandeling voor mammacarcinoom lijkt geen nadelige invloed op de prognose van de ziekte te hebben
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012
Zwangerschap na een niet hormoongevoelig mammacarcinoom
De invloed van zwangerschap op de prognose van een eerder behandeld mammacarcinoom is onvoldoende bekend. Meerdere retrospectieve studies toonden geen slechtere prognose aan voor vrouwen die zwanger werden na een eerder vastgesteld mammacarcinoom, maar de gepubliceerde studies zijn veelal retrospectief, met de nodige selectiebias en bevatten veelal kleine series patiënten, die over een periode van vele jaren verzameld zijn. Deze series bestaan voornamelijk uit patiënten met een hormoonreceptor negatieve tumor.
Voor vrouwen met een niet hormoongevoelig mammacarcinoom is er derhalve geen rationale voor een negatief advies tot conceptie.
Bron: Behoud ovariële functie na kankerbehandeling

Daar staat er geen reden is om vrouwen met een triple negatieve borstkanker af te raden zwanger te raken. De studies zijn weliswaar klein en er is teruggekeken, maar dat betekent niet dat het onverantwoord zou zijn.
Zwangerschap na borstkanker
Hoewel de invloed van zwangerschap op de prognose van eerder behandelde borstkanker niet prospectief gerandomiseerd is uitgezocht laten meerdere retrospectieve studies geen slechtere prognose zien voor vrouwen die zwanger werden na eerder vastgestelde borstkanker. De gepubliceerde studies zijn veelal retrospectief, met de nodige selectiebias en bevatten veelal kleine series patiënten, die over een periode van vele jaren verzameld zijn. In een meta-analyse uit 2011 werd eveneens geen verschil in overleving waargenomen, waarbij overigens geen data bekend waren over de ER-status [Azim 2011]. Voor vrouwen met niet-hormoongevoelige borstkanker is derhalve geen rationale voor een negatief advies tot conceptie. Voor vrouwen met hormoongevoelige borstkanker is er geen algemeen advies te formuleren ten aanzien van conceptie en is individuele counseling aangewezen.
Bron: Richtlijn Fertiliteitsbehoud, nog niet geautoriseerd, 2016- pagina 98
De prognose van je ziekte kan helpen in het maken van een keuze. Geadviseerd wordt na een borstkankerbehandeling twee tot vijf jaar te wachten met een zwangerschap. In deze periode is de kans dat de ziekte terugkomt het grootst. Een zwangerschap geeft geen groter risico op eventuele terugkeer van de ziekte.
Bron: Kinderwens na borstkanker- Borstkankervereniging

Je hebt na borstkanker natuurlijk altijd het risico dat deze uitzaait. Dan kun je nog wel behandeld worden, maar (vooralsnog) niet meer beter worden. Ik kan me voorstellen dat gezien die aangedane klieren je arts daar extra bang voor is, maar.........de gevolgen daarvan zijn echter niet medisch en een zaak tussen jou en je partner. Het ergste wat jullie kan overkomen is dat jij weer ziek wordt, komt te overlijden en dat hij dan met jullie vier kindjes verder moet. Of het in het onverhoopte geval voor jouw partner moeilijker is met vier dan met drie kindjes verder te gaan, dat vraag ik me af. Dat is gespreksstof tussen jou en je partner. Daar hebben artsen niks over te zeggen. Het advies van de arts om de zwangerschap af te breken, vind ik nogal vreemd. Ik kan me voorstellen dat jullie daar onzeker van worden. Bovenstaande richtlijnen laten zien dat er totaal geen grond voor dat advies is.

Ik hoop dat jullie kunnen genieten van de zwangerschap en van de kleine en dat jullie samen heel gelukkig heel oud worden !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”