Hormoontherapie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

zonnestraaltje

Hormoontherapie

Bericht door zonnestraaltje » wo 25 mei 2016, 12:49

Hoi, Momenteel gebruik ik de volgende hormoontherapie: Zoladex (elke maand injectie), dagelijkse tamoxifen + calc./ vit D tablet en elk half jaar een injectie Denosumab (prolia) als botversterker. Ik ben 34 jaar en had een grote tumocr in mijn borst (3x7cm) en een uitzaaiing in 1 van mijn lymfeklieren (1,5cm). Na chemotherapie was er tijdens de operatie nog ongeveer 1,5cm aan hormoongevoelige kankercellen over. Momenteel twijfel ik erg of ik zoladex wil blijven gebruiken, na de injectie ben ik een tijdlang extra moe en heb ik ook veel meer last van stemmingswisselingen. Ik zie hier op de site altijd zulke berekeningen voor hoeveel procent je hormoontherapie doet. Is dit ook uit te berekenen op of je wel of geen zoladex bij de tamoxifen gebruikt?

Dees
Beheerder

Re: Hormoontherapie

Bericht door Dees » wo 25 mei 2016, 16:11

Hoi Zonnestraaltje, ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus. Ik ben er vanuit gegaan dat je een graad 3-tumor had (gezien de grootte en je leeftijd).

Afbeelding

Adjuvant Online zou ik anders ook invullen, maar is helaas nog steeds buiten werking. Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt eigenlijk hetzelfde.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan is na 10 jaar nog 38,6% in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 21,3 % extra in leven. Hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 13,5% extra in leven is. Oftewel, met chemo en hormoontherapie is na 10 jaar nog 73,4% in leven.
Kanttekening (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- Van Adjuvant Online weet ik dat die resultaten geeft die eigenlijk te rooskleurig zijn voor jonge vrouwen. Ik vermoed dat dat voor Predict Plus ook zo geldt, omdat de jonge vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in de database. Dat betekent dat de prognose mogelijk iets slechter is, maar ook dat de toegevoegde waarde van chemotherapie en hormoontherapie nóg groter is.
- De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.

Ik denk dat ik niks nieuws vertel als ik je zeg dat je gezien je leeftijd en de grootte van de tumor een hoogrisico-patiënt bent. Voor die groep is het advies écht om zowel tamoxifen te slikken als de eierstokken te onderdrukken (en tegen de tijd dat je er vijf jaar op hebt zitten, is het advies ongetwijfeld om langer door te gaan met de hormoontherapie). Hoeveel extra winst Zoladex geeft bovenop de tamoxifen kan ik zo niet zeggen.

Ik snap heel goed dat je last hebt van de bijwerkingen van hormoontherapie en van de Zoladex. Misschien wordt het beter als je de driemaandelijkse injectie neemt en dan misschien niet om de 3 maar om de 2,5 maand of dat je bv wel op de maandelijkse blijft maar de injectie iets eerder zet, om de 26 dagen ipv om de 30 ofzoiets. In overleg met je oncoloog zou je hier eens mee kunnen experimenteren. Er zijn echter nog veel meer oorzaken van vermoeidheid, waar je voor een deel iets mee kunt en voor een deel helaas niet.

Shit he........ Ik vrees dat ik het niet mooier kan maken...... Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

BuurvrouwBep

Bericht door BuurvrouwBep » za 28 mei 2016, 10:29

Heb je gezien de eerste resultaten van de SOFT en TEXT trials ook al met je behandelaar gesproken over een eventuele overstap naar aromataseremmers? Op jouw leeftijd (nog jonger dan 34 bij diagnose?) en met een grote tumor val je waarschijnlijk in de hoogrisicogroep en daarbij werd wel degelijk een voordeel gezien ten opzichte van enkel tamoxifen. De online berekening is hiervoor niet geschikt, vraag het je behandelaar.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 29 mei 2016, 10:40

Het is niet zo dat je met hoog risico en jonge leeftijd altijd een aromataseremmer moet naast eierstokonderdrukking in plaats van tamoxifen. Er wordt nog flink gediscussieerd over de meerwaarde van deze studies.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

BuurvrouwBep

Bericht door BuurvrouwBep » zo 29 mei 2016, 16:43

Klopt, een individuele afweging die je met je behandelaar bespreekt.

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » ma 30 mei 2016, 20:03

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Desire! Fijn dat je het zo duidelijk kunt uitleggen. Zo in procenten uitgedrukt geeft het mij wel wat meer motivatie om toch nog een tijdje door te gaan met de hormoontherapie. Jammer dat het niet mogelijk is om te weten hoeveel extra winst zoladex geeft bovenop de tamoxifen.
Ik vroeg mij trouwens ook af wat de richtlijn is voor wanneer zoladex word gegeven. Soms lees ik bij vrouwen onder de 40 maar soms ook alleen bij vrouwen onder de 35?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 31 mei 2016, 11:04

Hoi Zonnestraaltje, ja, de meerwaarde is écht heel groot. Er is nog geen nieuwe richtlijn Mammacarcinoom, maar gangbaar voor de toevoeging van Zoladex is momenteel, onder de 35 en tussen de 35 en 40 maar ook boven de 40 bij hoog risico. Jij hebt absoluut ontegenzeggelijk hoog risico. Laat die hormoontherapie maar héél lang en goed werken !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”