Menstruatie en tamoxifen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Yatho

Menstruatie en tamoxifen

Bericht door Yatho » di 24 mei 2016, 07:12

Hallo,
Sinds 2 maanden wordt ik weer ongesteld. Ik heb 3 jaar geleden hormonale borstkanker gehad. Ben nu 48 jaar. Heb de 1e 2 jaar tamoxifen en lucrin gebruikt. Een jaar geleden moest ik van de artsen stoppen met de lucrin omdat dat op mijn leeftijd niwt meer nodig was. Nu vinden ze het in het ziekenhuis niet meer nodig om weer lucrin te gaan gebruiken. Ook raden ze mij een eierstokverwijdering af ivm mijn lichte vorm v botontkalking en ze zeggen dat er verl.nadelige gevolgen zijjn van deze operatie. Ben bij een gynecoloog geweest en die zei dat de schade vd tamoxifen niet te zien was en raden wel eierstokverwijdering aan maar moest het dus overleggen met de oncoloog . Mijn oestrogeenwaardes zijn ook omhoog gegaan. Van 31 naar 88 tijdens menstruatie. Ik zit zelf ook niet echt op een operatie te wachten maar ik zou best nog wel injectiesi willen , vind het nl eng dat alles weer actief is. Weet jij wat meer over dit?

Dees
Beheerder

Re: Menstruatie en tamoxifen

Bericht door Dees » di 24 mei 2016, 09:57

Beste Yatho, het klopt dat het niet nodig is om naast Tamoxifen de eierstokken plat te leggen. De uitzondering daarop zijn jonge vrouwen en vrouwen met een hoog risico, maar ik kan me voorstellen dat het aan jou niet meer geadviseerd wordt. In dat geval is het óók niet nodig om de eierstokken te verwijderen (tenzij je erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker hebt, maar ik vermoed dat dat niet zo is). Die gynaecoloog weet gewoon te weinig van borstkankerbehandelingen.

Eierstokken verwijderen of chemisch platleggen maakt geen verschil, niet in bijwerkingen en niet in nut tov de borstkanker. Vaak voelen vrouwen zich beter als ze wél weer een cyclus hebben en hebben ze minder klachten (en minder risico op botontkalking).

Het hebben van eierstokken en een cyclus is waarschijnlijk fijn en gunstig voor je kwaliteit van leven en niet ongunstig mbt de borstkanker. Ik zou ze gewoon laten zitten.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Yatho

Bericht door Yatho » di 24 mei 2016, 14:26

Dank je wel voor je antwoordt. Het stelt mij wat meer gerust. Ik snap alleen niet dat het nu wel mag dat de oestrogeenwaardes omhoog gaan. Mijn tumor was iets van 89 procent hormoongevoelig en graad 3. Al die tijd wetd er gezegd mocht je weer een cyclus krijgen gelijk bellen en nu mag het gewoon. Ik krijg door die cyclus weer hele onrustige borsten en dat vind ik dus heel eng.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 24 mei 2016, 16:01

Hoi Yatho,
Om dat uit te kunnen leggen, ga ik een heel verhaal vertellen.

Hormoontherapie is bij de meeste vrouwen met borstkanker preventieve therapie. Dat wordt gegeven (net als chemotherapie) om de kans te verkleinen dat je uitzaaiingen krijgt. Als borstkanker uitzaait naar longen, lever, hersenen, botten, kun je nog wel behandeld worden maar vooralsnog niet meer beter worden.

Vrouwen die hormoontherapie of chemotherapie krijgen omdat ze uitgezaaide borstkanker hebben, krijgen het om de ziekte te vertragen. Dat is dus een andere groep.

De mééste vrouwen die hormoontherapie krijgen na borstkanker, krijgen ook zonder hormoontherapie geen uitzaaiingen. Sommige vrouwen krijgen uitzaaiingen ondanks dat ze hormoontherapie krijgen. Dat doen we allemaal omdat voor sommige vrouwen hormoontherapie het verschil maakt tussen wel of geen uitzaaiingen krijgen. We weten dit omdat er wetenschappelijke onderzoeken gedaan zijn waarbij een groep vrouwen met hormoontherapie vergeleken werd met een groep vrouwen zonder hormoontherapie. Tussen die groepen zat een verschil in het aantal vrouwen dat uitzaaiingen kreeg.

Er zijn verschillende vormen van hormoontherapie. Tamoxifen en aromataseremmers worden het vaakst preventief gegeven. Ze werken anders.

AfbeeldingBij tamoxifen worden de hormoonreceptoren geblokkeerd door tamoxifen. Tamoxifen gaat op die receptoren zitten zodat oestrogeen er niet op kan gaan zitten en geen prikkel naar de binnenkant van de cel kan geven om te gaan delen. Het maakt dan dus niet zoveel uit hoeveel oestrogeen er in je bloed zit.

Bij een aromataseremmer wordt het eiwit aromatase geremd. Aromatase zorgt ervoor dat testosteron (dat oa gemaakt wordt vanuit het buikvet en vanuit de bijnieren) omgezet kan worden in oestrogeen. Als je dat eiwit remt, kan die omzetting niet meer plaatsvinden, waardoor er veel minder/geen oestrogeen in je lijf komt.

Omdat de meeste borstkankerpatiënten de overgang al gehad hebben, zijn deze middelen eerst onderzocht bij postmenopausale borstkankerpatiënten. Om jongere vrouwen ook hormoontherapie te kunnen geven, is toen bedacht dat ze daarbij Lucrin of Zoladex wilden geven om de eierstokken plat te leggen. Men wist eigenlijk niet of dat nuttig was of dat het alleen maar meer bijwerkingen gaf. Nu is er in december 2014 een studie gepresenteerd waarbij bij jongere vrouwen met hormoontherapie twee groepen werden vergeleken, met en zonder eierstokonderdrukking. Dat klopt niet helemaal, want de studie was wel wat ingewikkelder. Maar..... op basis van die studie hebben ze geconcludeerd dat het onderdrukken van de eierstokken geen meerwaarde had voor de meeste vrouwen, maar wél voor de hele jonge vrouwen (onder de 35) en die vrouwen met een heel hoog risico op uitzaaiingen. Sindsdien wordt bij die anderen steeds vaker hormoontherapie zonder eierstokonderdrukking gegeven (wat wel een hoop bijwerkingen scheelt).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Yatho

Bericht door Yatho » di 24 mei 2016, 18:02

Dank je wel Dees. Het is nu een stuk duidelijker voor mij.

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”