Gevolgen uitstellen bestraling

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Cinderella

Gevolgen uitstellen bestraling

Bericht door Cinderella » za 14 mei 2016, 10:08

Goedemorgen,

Na 2 "mislukte" borstbesparende operaties na adjuvante chemo, heb ik de keuze tussen boost bestraling borst of amputatie.

Inmiddels heb ik gekozen voor amputatie.
Nou is volgens de plastisch chirurg directe reconstructie bij mij niet op korte termijn mogelijk omdat de wond open was gegaan en nog niet helemaal dicht is. Eventueel zou dit wel binnen 6-8 weken kunnen. De behandelend chirurg wijst deze mogelijkheid echter af, omdat er dan teveel tijd overheel zou gaan voordat de oksel bestraald zou kunnen worden. Voor de oksel blijft de bestraling geindiceerd ivm risico's die verbonden zijn aan het okseltoilet.

Als ik voor volledige amputatie ga, zou dit eerder kunnen, maar inmiddels (i.v.m. second opinion), ook pas over minimaal 3 weken, en bestraling ca. 3 a 4 weken daarna.

Dus... het uiteindelijke verschil van de aanvang van de bestraling zou maar maximaal 4 weken zijn! De bestraling zou dan in het uiterste geval 5 maanden na de laatste chemo beginnen.

Maakt dit nu zoveel verschil? Ik had een positieve poortwachterklier, tumor voor chemo 2 .1 cm en na chemo 1.4, graad 2.

Bij voorbaat dank voor een antwoord.

Dees
Beheerder

Re: Gevolgen uitstellen bestraling

Bericht door Dees » za 14 mei 2016, 13:00

Hoi Cinderella,
Wat vervelend zeg. Ze zeggen dat het wel uitmaakt en dat het uitstellen van bestraling ongunstig is. Ik snap wel dat ze er enige haast achter zetten, áls ze echt vinden dat het nodig is. Ik vind het echt lastig te zeggen want bestraling beinvloedt de kwaliteit van de huid en bemoeilijkt de reconstructie. Ik zou kiezen om voorrang te geven aan de kankerbehandelingen, wat dat ook betekent voor de cosmetiek.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”