Infectie en verwijderen prothese

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Lianne

Infectie en verwijderen prothese

Bericht door Lianne » do 12 mei 2016, 19:59

Bij mij is na een hersteloperatie na een aantal dagen een infectie opgetreden. Helaas hebben ze de prothese moeten verwijderen. Ook daarna een nabloeding gehad en ben nogmaals geopereerd.
Nu heb ik weleens gezien hoe het eruitziet na een amputatie maar bij mij ziet het er heel anders uit. Ik ben bang dat er teveel beschadigd is en er straks weinig meer mogelijk is. Helaas moet ik bijna 4 weken wachten voordat ik meer hoor en ben benieuwd naar ervaringen. Waar ik mij met name zorgen om maak is een stuk in het midden van de borst. Dat is keihard en zit helemaal vast, geen beweging in te krijgen en heel dun. Is het zo hard omdat het weefsel beschadigd is? Kan dat nog wel goed komen? Of kan het ook zo beschadigd zijn dat er geen nieuwe prothese meer onder kan? Daaromheen is het weefsel wel los . Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Alvast bedankt.

Dees
Beheerder

Re: Infectie en verwijderen prothese

Bericht door Dees » do 12 mei 2016, 22:37

Hoi Lianne, wat ontzettend vervelend. Ik wou dat ik iets geruststellends kon roepen, maar ik weet niet veel van protheses en op basis van je beschrijving durf ik er ook niks over te zeggen. Je kunt altijd voor een second opinion naar een andere arts in een ander ziekenhuis gaan. Infecties bij reconstructies kunnen van het ene tot het andere ziekenhuis enorm verschillen.

Heel veel sterkte.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » vr 13 mei 2016, 18:48

Dees je schrijft dat per ziekenhuis de infecties verschillen. Heb jij ook een beetje inzicht in welke ziekenhuizen dit meer voorkomt en welke minder? Heb momenteel een tissue -expander en deze moet op den duur vervangen worden voor eigen weefsel of een prothese. Nu ben ik in eerste instantie in het AVL geopereerd maar door complicaties daarna 2x extra geopereerd met nu als gevolg een TE. Ik twijfel enorm of ik nog wel weer in het AVL geopereerd wil worden of toch liever naar een ander ziekenhuis ga.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 13 mei 2016, 19:39

Hoi Zonnestraaltje, nee helaas, we hebben er geen inzicht in. Ik heb wel eens gehoord dat zorgverzekeraars daar wel inzicht in hebben, maar zeker weten doe ik dat niet. In een lotgenotengroep krijg je wel een pluis of onpluis gevoel bij bepaalde ziekenhuizen (voor wat dat waard is)....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Lianne

Bericht door Lianne » za 14 mei 2016, 17:55

Voor mijn gevoel is juist avl een van de betere ziekenhuizen. Maar het zal denk ik ook een kwestie zijn van pech of geluk hebben zijn.
Zonnestraaltje is er bij jou een een prothese verwijderd na een complicatie? Kreeg je wel gelijk een expander?

Zonnestraaltje

Bericht door Zonnestraaltje » zo 15 mei 2016, 12:25

Ik heb eerst een prothese geplaatst gekregen, na 2 dagen had ik een randje met niet goed doorbloed weefsel en ben ik weer geopereerd en is er een randje verwijderd ( met behoud van prothese). 2 weken daarna ben ik nogmaals geopereerd en is mn prothese vervangen door een tissue expander ( weer een randje met niet doorbloed weefsel en mogelijk beginnende infectie). Ik hoor inderdaad vaak wel goede verhalen over het avl. Wel vertelde een verpleegster in het avl dat het best vaak voorkwam dat vrouwen opnieuw geopeerd moetemn worden. Jammergenoeg had ik 2 spoedoperaties en ben ik daardoor niet zo goed voorgelicht over de risicos van bestralen op een te. Er werd toen gezegd dat de wissel een makkelijke operatie is maar nu blijkt dat dit bij mij niet zo is ivm dunne huid. Als ik dit vantevoren had geweten had ik niet gekozen voor een te maar was ik liever plat geweest. Vandaar dus dat ik momenteel twijfel waar ik mn volgende operatie ga doen. Wat vervelend zeg lianne dat je prothese helemaal verwijderd is. Hopelijk valt het mee en heb je nog mogelijkheden voor een reconstructie. Ik heb nog nooit gehoord dat dit niet mogelijk is. Wellicht is een andere reconstructie mogelijk zoals met lichaamseigen? Sterkte gewenst!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 15 mei 2016, 12:58

Lianne schreef:Voor mijn gevoel is juist avl een van de betere ziekenhuizen.
Voor mijn gevoel, zeker als het om kanker gaat, maar mbt plastische chirurgie en dan met name met eigen weefsel, heb ik zo mijn bedenkingen.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”