DCIS en bestraling II

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

dukdalfje

DCIS en bestraling II

Bericht door dukdalfje » za 07 mei 2016, 09:40

Hallo Dees,

Eerst het antwoord op de vraag 'hoe kan een lokaal redicief ontstaan als is geopereerd en de randen schoon zijn? Weg is toch weg? Een recidief is een plekje met precies dezelfde kenmerken als de aanvankelijke DCIS/tumor, dus geen elders in de borst ontstane nieuwe DCIS/tumor.
Dit is wat ik heb begrepen: in een vroeg stadium van DCIS of invasieve tumor kunnen individuele cellen zich uit de zich ontwikkelende DCIS/tumor losmaken, zich een weg naar buiten banen tussen de DCIS/tumorcellen door en ergens tussen de gewone cellen daaromheen gaan zitten. Meestal (70%) blijven ze in de buurt van hun 'kerngebied', zodat ruime marges belangrijk zijn: dan haal je die namelijk ook gelijk weg. Op een gegeven moment kunnen ze namelijk uitgroeien tot een groter DCIS/tumor ('lokaal recidief').
Een tweede mogelijkheid is, dat bij de operatie een enkele cel 'in het litteken valt' en daar weer opnieuw kan beginnen.
Vanwege deze twee redenen wordt bij bestraling vaak een boost gegeven op de operatieplek. Maar ook wordt de gehele borst bestraald, want 30% van deze losse cellen wandelt dus toch verder van huis.

Nu mijn situatie (zie: DCIS en bestraling, april 2016): wel of niet bestralen na operatie DCIS graad II.
Het advies: 21 dagen bestralen inclusief boost. De randen waren schoon, maar de marge aan één kant klein (<1 mm).

Mijn eerste voorlopige idee was: "niet bestralen, want na bestraling vervalt deze optie min of meer bij een lokaal recidief. Ik wacht gewoon af, wordt actief gevolgd en bij een lokaal recidief laat ik alsnog opereren plus bestralen." Een soort uitstel van de beslissing tot bestralen, waarbij ik natuurlijk hoopte op afstel (de grootste kans bovendien). Bodem onder dit idee is natuurlijk de aanname dat inderdaad de kans om dood te gaan niet verandert door wel of niet te bestralen. Wel was mij duidelijk dat de kans op terugkeer zonder bestraling twee keer zo groot is (maar een kleine kans die verdubbelt, wordt daardoor niet ineens heel groot).

De argumenten van het AvL: U bent relatief jong én verder heel gezond, zodat u nog een levensverwachting hebt van zo'n 20 jaar of meer. U hebt daarmee dus toch flink wat te winnen, gezien het feit dat u door te bestralen de kans op terugkeer al die jaren blijft halveren (al die kleine kansen tellen op, na 20 jaar is de kans op terugkeer zonder bestralen 40%, met bestralen 20% dat ergens in al die jaren toch een lokaal recidief wordt gevonden).
Bovendien is de huidige manier van bestralen (afgezet tegen latere mogelijke behandelopties bij terugkeer, zoals hormoontherapie en chemo) een relatief milde behandeling. De korte-termijnbijwerkingen kunnen zeker optreden, maar over de langere termijn verwachten we dat bij u eigenlijk niet.

Ergens na al het informatie verzamelen en tijdens de gesprekken met radiotherapeut, oncologisch chirurg en mijn eigen lief (die steeds zei: "wat je ook besluit, ik sta achter je") begon ik toch te voelen, dat de winst van wel bestralen wel eens groter zou kunnen zijn dan van niet, ervan uitgaande dat de kans op langetermijn-bijwerkingen óók klein is (net als de kans op terugkeer). Een kwestie van vertrouwen in de behandelaars in de twee ziekenhuizen (operatie plus bestraling), die mij alle ruimte hebben gegeven mijn eigen afweging te maken.
Het intensief wikken en wegen (héél vermoeiend!!) is nu dan ook gestopt: ik kies voor wel bestralen: een hindernis van 4,5 week plus nog een paar maanden wellicht en meer hopelijk niet plus daarna meer rust. De kans is immers nu flink kleiner geworden dat ik nogmaals met DCIS of erger wordt geconfronteerd.

Het hele beslissingsproces heeft mij veel energie gekost maar ook opgeleverd. Het is nu echt mijn beslissing en ik weet waarom ik het doe. Dus als ik toch wat last zou overhouden aan de keuze voor bestralen, dan heb ik mijn uiterste best gedaan en kan ik nog steeds de winst daarvan zien. Zekerheid is ons niet gegeven, dat is het leven. Nu begin ik op André Hazes te lijken, dus ik stop.
Ik wens elke bezoekster van dit forum veel kracht, wijsheid én plezier.

Dees
Beheerder

Re: DCIS en bestraling II

Bericht door Dees » za 07 mei 2016, 21:21

Hoi Dukdalfje, dat klinkt als een zeer zorgvuldig proces met een beslissing waar je echt achter kunt staan. Mooi zo !! Succes !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”