behandeling herceptin en pertuzumab en bloedarmoede

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

behandeling herceptin en pertuzumab en bloedarmoede

Berichtdoor hunebedd27 » ma 28 maart 2016, 19:26

Ik word palliatief behandeld voor borstkanker (IBC), HerNeu+++, hormoongevoelig, met 3 wekelijkse kuren herceptin en pertuzumab.
Mijn hb gehalte in mijn bloed is 6,9 en heb de symptomen van bloedarmoede. Hebben de kuren hier iets mee te maken?
met vriendelijke groet,
Anna
hunebedd27

Re: behandeling herceptin en pertuzumab en bloedarmoede

Berichtdoor Dees » ma 28 maart 2016, 20:02

Hoi Anna, he jakkie, wat vervelend. Heb je veel last van die anemie/bloedarmoede? Dan zou een bloedtransfusie een optie kunnen zijn.

Ja, anemie komt bij pertuzumab/Perjeta heel vaak voor. Dat kun je hier in de bijsluiter lezen.

Ik hoop dat die bloedarmoede snel herstelt en dat je er geen hinder (meer) van zult ondervinden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor hunebedd27 » wo 30 maart 2016, 20:14

Hallo Dees,
Dank je wel voor je reactie.Ik heb wel een beetje last van de bloedarmoede. Vermoeid, geen kracht, lusteloos. De oncologe gaf mij het advies een vruchtendrank met ijzer te nemen (....Ferro). Ik heb het gevoel dat dit wel een beetje gaat helpen, de vermoeidheid neemt iets af. De oncologe vond ook dat 6.9 nog te goed was voor een bloedtransfusie vandaar dat zij de vruchtendrank adviseert.
Ik heb ergens gelezen dat de "mab-jes" de aanmaak van rode bloedcellen remmen en daardoor bloedarmoede ontstaat.
Als er te weinig cellen worden aangemaakt zal extra ijzer dan wel helpen vraag ik me af. In ieder geval baat het niet dan schaad het niet en neem ik de vruchtendrank en ik eet meer ijzerrijk voedsel. In heb geleerd met deze ziekte niet moeilijk te doen maar te leren van de situatie. Ik ben blij en dankbaar dat ik er nog ben. Ik neem het zoals het is en maak het beste ervan. Zo ook met deze bloedarmoede.
Met de hartelijke groeten van Anna.
hunebedd27

Berichtdoor Dees » wo 30 maart 2016, 21:07

hunebedd27 schreef:Ik heb ergens gelezen dat de "mab-jes" de aanmaak van rode bloedcellen remmen en daardoor bloedarmoede ontstaat. Als er te weinig cellen worden aangemaakt zal extra ijzer dan wel helpen vraag ik me af. In ieder geval baat het niet dan schaad het niet en neem ik de vruchtendrank en ik eet meer ijzerrijk voedsel.

Hoi Anna, jij hebt gelijk hoor en je oncologe niet. Als je te weinig rode bloedcellen hebt, dan heeft extra ijzer geen zin. Het probleem is nl niet dat je te weinig ijzer hebt, maar te weinig rode bloedcellen om zuurstof naar cellen te brengen. Voor overdosering van ijzer via voeding zou ik niet heel bang zijn, maar als je extra ijzer zou krijgen is ijzerstapeling wel een risico.

Het enige wat helpt, als het niet anders kan, is een bloedtransfusie of injecties epo (maar dat doen ze liever niet, omdat er een vermoeden is dat het kankercellen kan stimuleren).

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor hunebedd27 » do 31 maart 2016, 19:06

Bedankt voor je antwoord Dees.
Met de hartelijke groeten van Anna.
hunebedd27

Keer terug naar Maart 2016