Hyperbare zuurstof therapie bij wondroos

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hyperbare zuurstof therapie bij wondroos

Berichtdoor Mo73 » vr 25 maart 2016, 21:02

Hoi,

Binnen 4 maanden tijd heb ik (diagnose BK 2012, dubbele mastectomie, okselkliertoilet links, chemo, bestraling, Herceptin, hormoontherapie) twee keer wondroos gekregen aan mijn linkerarm (oedeemarm, draag dagelijks een TEK). De eerste keer was het erg heftig en moest ik in het ziekenhuis worden opgenomen, de tweede keer sloeg de antibiotica gelukkig snel aan. Maar die moet ik nu wel drie maanden blijven slikken om te voorkomen dat het terug komt.

De huidtherapeut die mijn lymfoedeem behandelt vermoedt dat de ontsteking na de eerste erysipelas is blijven sluimeren rond het litteken van de amputatie, en de dermatoloog denkt ook dat dat mogelijk is.

Nu had ik vorige week een controle bij de bestralingsarts, en die raadde me aan om, als de erysipelas nog een keer terug komt, hyperbare zuurstof therapie te gaan doen om de doorbloeding in het bestraalde gebied rond het litteken te verbeteren. Ik zie daar echter erg tegenop, omdat de dichtstbijzijnde mogelijkheid hiervoor anderhalf uur rijden is, zodat dit een enorm tijdrovende onderneming zou worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Tevens sta ik op de wachtlijst voor een DIEP flap reconstructie. Waarschijnlijk ben ik rond augustus aan de beurt. Moet ik de erysipelas melden bij de chirurg? Zou het consequenties kunnen hebben voor mijn reconstructie?

Hartelijke groet,

Monique
Mo73

Re: Hyperbare zuurstof therapie bij wondroos

Berichtdoor Dees » za 26 maart 2016, 13:07

Hoi Monique, wat ontzettend naar zeg. Het is zeker verstandig om de wondroos te melden bij je plastisch chirurg. Ik verwacht niet dat dat consequenties heeft. Misschien kun je preventief antibiotica gaan slikken.

Hyperbare zuurstoftherapie, hier kun je er meer over lezen.

Ik zie ook dat er enorm veel commercie is rondom hyperbare zuurstoftherapie en daar word ik nogal sceptisch van. Ik ken wel onderzoeken waarbij gekeken werd of mensen tevreden waren over pijnvermindering etc. Ik ken ook wel mensen die tevreden zijn over hyperbare zuurstof therapie. Dat kan echter ook een placebo-effect zijn. Dat zie je bij deze studie, weliswaar bij een andere indicatie, namelijk na een hersenschudding.

Uit die studie is dit opvallend:
Dat was in de ‘gebruikelijke zorg’-groep niet het geval, er was geen significante afname van klachten. In de hyperbare-zuurstofgroep wel, maar in de nepzuurstofgroep ook. Een afname van 15 procent op een bepaalde scorelijst, was vooraf als klinisch relevante verbetering gedefinieerd. Tussen de drie groepen was geen significant verschil in het bereiken hiervan.

Blijkbaar maakt het feit dat je zes weken op en neer moet rijden en dan een tijd in die tank moet zitten dat je positiever denkt over het nut. Na borstkanker is er echter geen onderzoek geweest met een placebo-groep. Ik vind dat je dan van de resultaten niks kunt zeggen.

Tips en adviezen ter voorkoming van wondjes
* Draag handschoenen bij vuil huishoudelijk werk en tuinieren. Probeer insectenbeten en beten en krabben van huisdieren te voorkomen. Krab ze niet open; gebruik eventueel een insectwerend middel
* Zorg voor een goede huid- en nagelverzorging, goede hygiëne.
* Regelmatig invetten voorkomt een ruwe, droge huid en kloofjes
* Gebruik bij ontharen een crème in plaats van een scheermesje
* Inspecteer dagelijks de huid, de tenen en de ruimtes ertussen
* Als er toch nog een wondje ontstaat, ontsmet dit dan met een desinfecterend
middel

Wondroos kan in het algemeen bij mensen met overgewicht leiden tot ernstiger infecties. Afvallen in gewicht kan dan ook bijdragen om in de toekomst minder risico te hebben op herhaling van wondroosinfectie.

Bovenstaande tips en adviezen geven geen garantie dat er geen erysipelas zal ontstaan. U verkleint hiermee echter het risico van ontstaan van erysipelas; zeker voor de patiënt met lymfoedeem is dit heel belangrijk.

Bron: Lymfoedeem.nl

Kun je hier iets mee? Heel veel sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016