Borst na borstreconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Borst na borstreconstructie

Berichtdoor Team » vr 25 maart 2016, 11:34

Via een persoonlijk bericht:

Ik heb in 2014 een direct reconstructie gehad en daarna nog 21 bestralingen. Het leek goed te gaan maar nu merk ik dat mijn borst toch kleiner wordt en de huid redelijk dun is. Ik heb overleg gehad met de plastisch chirurg en zij adviseert mij een LD flap of een diep flap. Wie kan mij iets vertellen over het herstel na beide operaties, eventuele restklachten en het resultaat. Ik heb ooit een keizersnee gehad en vond het herstel daarvan erg zwaar. Is dat vergelijkbaar met de buik operatie bij de diep flap? Is het zo dat omdat de borst bij de diep flap met je eigen weefsel wordt gemaakt de borst 'meegroeit' als je zwaarder wordt en dat het nooit vervangen hoeft te worden. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Team

Re: Borst na borstreconstructie

Berichtdoor krul2 » wo 30 maart 2016, 18:05

Begin januari heb ik een diepflap gekregen. De ingreep verliep goed en ik ben blij met het natuurlijke resultaat (lekker zacht). De eerste drie weken moet je echt rust houden. Na een week of 6 mag je alles weer. Dan kun je je conditie weer gaan opbouwen.

Je buik wordt volgens mij veel strakker getrokken bij een diepflap dan bij een keizersnee. Ook is het litteken een stuk langer (bij mij 40 cm).
krul2

Re: Borst na borstreconstructie

Berichtdoor Dees » wo 30 maart 2016, 19:05

Bij een keizersnede wordt er echt een snee in de lagen van de buik gemaakt. Bij een diepflap is dat maar een klein sneetje om het vat te kunnen pakken. Het litteken in de bovenste laag is wel groot, maar nu 6 jaar verder kan ik zeggen dat die nagenoeg roze is geworden. Ik vond het herstel niet heel zwaar, maar je bent er wel een aantal weken mee zoet. De borst wordt niet zwaarder als ik zwaarder word en ik ben niet afgevallen dus dat kan ik niet zeggen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016